Hur beskattas en vid försäljning av en sommarstuga en fått i gåva?

Hej,

Jag och min syster har fått en sommarstuga av vår mamma. Nu ska jag köpa ut min syster och vill bara kontrollera att jag förstått rätt.

När det är en gåva till oss båda ska vi inte ta hänsyn till reavinstskatt utan min syster betalar skatt på sin del när jag köper ut henne och jag betalar skatt på min del (och det jag köpt av henne om det ökat i värde) när jag eventuellt säljer i framtiden.

Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i inkomstskattelagen (1999:1229) för att besvara din fråga!

Det stämmer som du säger, inom svensk rätt är gåvor är skattefria (8 kap. 2 § IL). Därmed behöver ingen av er betala reavinstskatt på sommarstugan när ni får den. Men en princip inom skatterätt är att en alltid ska beskattas för realisationsvinst. När det gäller just gåvor ska beskattning, precis som du säger ske vid försäljning. Ni som gåvotagare går in i gåvogivarens skattemässiga situation vid en eventuell försäljning (44 kap. 21 § IL). Så när du köper din systers andel av sommarstugan ska hon beskatta för reavinstskatten. Hennes anskaffningsvärde är hälften av vad din mamma köpte sommarstugan för. Beskattning sker på ersättningen hon erhåller vid försäljning minus anskaffningsvärdet (44 kap. 13 § IL).

Om du eventuell säljer sommarstugan kommer ditt anskaffningsvärde vara det din mamma köpte halva sommarstugan för inklusive det du betalade för att köpa ut din syster. Beskattningen sker senare på samma sätt som i ovanstående fall.

Sammanfattning

Du har i stort sett förstått det helt korrekt. Ni kommer båda att gå in i gåvogivarens skattemässiga situation när ni säljer era andelar. Din systers anskaffningsvärde kommer vara hälften av anskaffningsvärdet din mamma hade när hon erhöll sommarstugan. Medan ditt anskaffningsvärde kommer vara hälften av din mammas anskaffningsvärde på sommarstugan, plus vad du köpte den andra halvan för från din syster.

Jag hoppas du fått svar på din fråg och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare