Hur beskattas fastighet som förvärvats genom gåva vid försäljning?

Hej. Läst på om vinstskatt försäljning fastighet/Brf. Om jag fått fastighet i gåva - och senare säljer den - hur ser då skatten ut? Har ni jurist insatt i försäljning av fastighet utomlands - utanför EU (Marocko)?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kapitalvinstbeskattning

Huvudregeln är att alla kapitalvinster ska beskattas. Det framgår av 41 kap 1 § Inkomstskattelagen (IL). Vidare beskattas vinster vid avyttryng vilket innebär försäljning, byte eller liknande av tillgångarna (44 kap 3 § IL).

Förvärv genom gåva

Förvärv genom gåva är dock skattefria enligt 8 kap 2 § IL. Det innebär att du inte betalar någon skatt på fastigheten när du får den i gåva.

Kapitalvinstbeskattning blir dock aktuellt när du säljer egendomen (avyttring). När du säljer egendomen finns det en princip som heter kontinuitetsprincipen som blir tillämplig. Den stadgas i 44 kap 21 § IL vilket och säger att "Om en tillgång förvärvas genom arv, testamente, gåva, bodelning eller på liknande sätt, inträder förvärvaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation". Det innebär att vinstskatten beräknas som om det var gåvogivaren som sålt egendomen (mellanskillnaden mellan värdet vid försäljningen och  gåvogivarens anskaffningsvärde).

Skattesatsen för kapitalvinster är 30% (65 kap 7 § IL), men vid försäljning av privatbostad beskattas vinsten 22/30 dvs 22%.

Om du vill komma i kontakt med någon av våra jurister kan du klicka HÄR, så återkommer de till dig med ytterligare information.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare