Hur beskattas försäljningen av aktier som jag fått i gåva?

Jag har fått Volvoaktier som gåva från min mamma. Hon i sin tur har fått överta dessa då hennes man dog. Han i sin tur har fått dessa från Volvo som en löneförmån. Hur ska detta beskattas då de sålts av?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Försäljning av aktier beskattas som inkomst av kapital. Detta betyder att du måste betala kapitalvinstskatt vid aktieförsäljningen. Beskattningsprocenten är 30% av kapitalvinsten.

Eftersom både du och din mor genom gåvor fått aktierna så behandlas ni enligt inkomstskattelagen 44 kap. 21 § som den tidigare ägaren, dvs ni är i samma skattemässiga situation som den tidigare ägaren (i ert fall er mors man). Den skattepliktige måste i dessa sammanhang räkna ut om hen gjort en kapitalvinst eller en kapitalförlust på aktierna (dvs, har aktierna vid försäljningen ett högre eller lägre värde än vad de hade vid anskaffandet?). Kapitalvinsten räknas ut genom att du tar försäljningspriset och subtraherar omkostnadsbeloppet (anskaffningspriset och eventuella förbättringskostnader). Detta framgår av inkomstskattelagen 44 kap. 13-14 §.

Jag förstår att det kan vara svårt att i din situation få reda på anskaffningspriset på aktierna eftersom varken du eller din mor förvärvat aktierna. Det faktum att din mors man fått aktierna som en löneförmån kan förstås också försvåra beräkningen. Skatteverket har dock ett par verktyg och en del information på sin hemsida som kan vara till hjälp för att beräkna omkostnadsbeloppet. Jag lägger en länk här.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare