FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt03/09/2018

Hur byter jag efternamn? (personen är under 18 år)

Hej. Jag är 17 år den 29 november 2018 och jag vill byta från min papps efternamn till min mammas. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sedan den 1 juni 2017 gäller en ny namnlag kallad lag om personnamn. Denna lag ska förenkla byte av förnamn och efternamn.

Ett barn kan byta sitt efternamn till ett efternamn som föräldrarna eller någon av dem bär (9 § 1 punkten lagen om personnamn). Om din pappa inte ärdin vårdnadshavare, krävs det att du får hans samtycke till bytet eller att en domstol har förklarat att bytet är förenligt med ditt bästa (34 § lagen om personnamn). Ansökan om byte av efternamn kan göras på skatteverkets hemsida.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare