Hur får arvet spenderas vid sekundosuccession och hur fördelas ett sådant arv vidare?

Hej, Gift par, båda har nu avlidit. Det gifta paret har gemensamma barn, inga särkullbarn. Det gifta avlidna paret, har testamente där är skrivet följande. “....Efter bådas vår bortgång skall arvet efter oss fördelas enligt följande. Kvarlåtenskap skall tillfalla och fördelas mellan våra bröstarvingar, enligt lag. Det som kommer våra bröstarvingar till del genom arv efter oss skall, den dag de avlider, tillfalla deras respektive bröstarvingar….” Min fråga: Kan bröstarvingarna som nu kommer att ärva, skänka bort, testamentera bort, sälja, slösa bort arvet så att det inte finns nåt kvar, förutom laglotten, till sina respektive bröstarvingar, d.v.s till det avlidna parets barnbarn. Samt om bröstarvinge som nu kommer att ärva avlider, får då dennes make/maka del av arvet. Stort Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga består av två delfrågor. Den första frågan är hur arvet får användas när det finns krav om hur arvet ska fördelas vidare, och den andra frågan är om man får frångå de krav som finns för hur det arvet sedan ska fördelas. Jag kommer därför att utgå från dessa frågor i mitt svar nedan. Regler kring arv och arvsfördelning finns i ärvdabalken (ÄB).

Hur får arvet användas?

När det finns förordnad sekundosuccession (uppskjuten arvsrätt) ärver den första testamentstagaren med fri förfoganderätt istället för full äganderätt. Det innebär att bröstarvingarna i fråga får sälja eller byta bort egendomen som följer av arvet, men de får inte ge bort den i gåva till någon eller låta någon annan än den som fått den uppskjutna arvsrätten ärva egendomen. Arvsanvändningen är således villkorad med två villkor; inte ge bort som gåva och inte testamentera bort. Utöver det får testamentstagaren förbruka arvet på vilket sätt den vill oberoende av vad som ska hända med arvet i nästa steg.

Får man frångå kraven om hur arvet ska fördelas vidare?

Som följer ovan får testamentstagaren till arv med sekundosuccession inte testamentera bort egendomen till någon annan än den som tilldelats den uppskjutna arvsrätten. Testamentet är nämligen villkorat på ett sätt som ges företräde över den legala arvsordningen och kommande testamentsrätt. Arvet som följer av sekundosuccessionen kommer därför inte att ingå i dödsboet och tillgodoräknas kvarlåtenskapen hos den första arvtagaren, utan kommer att ärvas vidare direkt av den som fått den uppskjutna arvsrätten. I detta fall kommer bröstarvingarnas make/maka inte ta del av arvet utan det kommer direkt att tillfalla bröstarvingarnas bröstarvingar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare