Hur får jag tillbaka mina pengar om jag blivit utsatt för bedrägeri?

Hej, Jag har blivit utsatt för annonsbedrägeri via Swish och har gjort en polisanmälan. Jag har försökt kontakta personen ifråga och hennes mamma för att få tillbaka mina 2000kr. Båda har blockat mig. Kan jag begära att få mina pengar via kronofogden eller är stämningsansökan bättre? Jag har alla kontaktuppgifter som adress etc och bevisföring i telefonen. Personen i fråga är 18 år gammal. Vad rekommenderar ni att jag gör om polisen ej går vidare med ärendet? Jag vill ha tillbaka mina pengar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du veta hur du kan kräva tillbaka dina pengar, när du blivit utsatt för annonsbedrägeri. Precis som du skriver kan ett civilrättsligt krav generellt sett inledas antingen genom att man stämmer sin motpart till domstol, eller genom att man använder sig av Kronofogden för att försöka driva in sitt krav (detta brukar kallas för att använda sig av en summarisk processform). Jag kommer börja med att redogöra för huruvida du kan ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden med anledning av den uppkomna situationen.

Ansökan om betalningsföreläggande

Ett betalningsföreläggande kan man ansöka om när man har en penningfordran som är förfallen till betalning och förlikning om saken är tillåten, vilket framgår av 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). En sådan ansökan ska vara skriftlig, innehålla yrkat belopp och förfallodagen för skulden. Om formkraven är uppfyllda och kravet inte framstår som ogrundat eller obefogat, kommer Kronofogden utfärda betalningsföreläggande. Något förenklat kan man säga att den som krävs på pengar då kommer behöva välja om denne vill bestrida kravet eller betala; om den inte gör någonting alls, kommer Kronofogden meddela utslag (42 § BfL). Ett utslag är en exekutionstitel, vilket betyder att den som krävt betalt kan få betalningen verkställd av Kronofogden (2 kap. 1 § jämte 3 kap. 1 § utsökningsbalken). Om kravet bestrids, kommer den som kräver pengar få välja om ärendet ska avskrivas eller lämnas över till tingsrätt och bli ett vanligt tvistemål (33 § BfL).

Kan du ansöka om ett betalningsföreläggande?

Du skriver att ditt krav grundas på ett bedrägeri. Det innebär att du har en fordran som är förfallen till betalning, och att förlikning om saken är tillåten (eftersom du hade kunnat kräva ett lägre belopp om du ville). Det innebär att du kan ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Den som lurat dig på pengar kommer då behöva välja om denne ska betala i enlighet med ditt krav, eller om den ska bestrida kravet. Är denne passiv, kommer Kronofogden meddela utslag och verkställa ditt krav automatiskt.

Jag kommer nu gå vidare till att redogöra för huruvida du kan stämma personen till tingsrätt.

Stämma någon till tingsrätt

Om man har en fordran mot någon, kan man väcka en fullgörelsetalan (talan om skyldighet att utge något, exempelvis en betalning) mot denne vid behörig tingsrätt. En sådan ansökan ska vara skriftlig, innehålla ett bestämt yrkande och annat som är av relevans för målet (se 42 kap. 2 § rättegångsbalken [RB] för en uttömmande uppräkning av vad som ska anges). Om en stämningsansökan uppfyller formkraven och inte är uppenbart obefogad, ska tingsrätten utfärda stämning (42 kap. 5 § RB). Svaranden, alltså den som stäms, ska då inkomma med ett svaromål där inställningen till kravet ska framställas. Inkommer den inte med ett sådant, kan domstolen till slut meddela tredskodom (se 42 kap. 11 § RB). Det innebär att domstolen beslutar till nackdel för den som varit passiv.

Kan du stämma personen i ditt scenario?

Det låter som att ditt scenario uppfyller kraven för att kunna föra en fullgörelsetalan. Gör du det gäller, likt vad som gäller vid betalningsförelägganden, att svaranden måste inkomma med ett svaromål eller medge kravet; att bara ignorera och förhålla sig passiv kommer leda till en tredskodom, varigenom dom meddelas till din fördel.

Brottsprocessen och enskilt anspråkk

Om en polisanmälan leder till att en åklagare väcker åtal, kan åklagaren också föra talan om eventuella civilrättsliga anspråk som aktualiserats i och med brottet (t.ex skadestånd vid misshandel eller yrkande om att återfå egendom vid förmögenhetsbrott). Det är detta som brukar kallas enskilt anspråk. Tvistemål som grundar sig på brottet kan även kumuleras med en pågående brottsprocess, eftersom den tilltalade då slipper besväras av två rättegångar (se 22 kap. 3 § RB).

Rekommendation – betalningsföreläggande, stämning eller avvakta polisens beslut?

Om du känner dig otålig och vill försöka driva in skulden så snart som möjligt, kan det löna sig att försöka driva in den på civilrättslig väg. Du kan då välja mellan om du vill stämma den som lurat dig på pengar, eller om du vill ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Om du väljer att väcka talan vid tingsrätt, är dock risken stor att processen kommer bli så pass utdragen att polisens utredning kommer vara färdig innan ni hunnit tvista om skulden, vilket gör att ditt krav ändå kommer kunna tas upp i samband med åklagarens åtal. Att stämma personen till tingsrätt är därför inte att rekommendera. Att ansöka om betalningsföreläggande är mer lämpligt i ditt fall, eftersom du då snabbt kan få reda på personens inställning till ditt krav. Dessutom är ett betalningsföreläggande inte sällan ett effektivt påtryckningsmedel. Vill du driva in pengarna på civilrättslig väg skulle jag därför rekommendera dig att ansöka om ett betalningsföreläggande. Du kan läsa mer om hur detta går till på Kronofogdens hemsida, se här.

Om den som lurat dig på pengar skulle bestrida ditt betalningsföreläggande, rekommenderar jag dig dock att inte lämna över det till tingsrätt eftersom målet då kommer ta så pass lång tid att det troligtvis kommer handläggas i samband med åtalet ändå. I sådana fall rekommenderar jag dig därför att vänta, och se vad polisens utredning utmynnar i.

Vad kan du göra om polisen lägger ner förundersökningen?

Om förundersökningen läggs ner, har du rätt att begära en överprövning av beslutet. Om det är polisen som beslutat att lägga ner förundersökningen, är det åklagare som gör en överprövning. Om det är en åklagare som beslutar att lägga ner åtalet, är det en högre åklagare som gör överprövningen. För att läsa mer om överprövningar, se här.

Sammanfattning, rekommendation och slutsats

Om du vill driva in dina pengar på civilrättslig väg rekommenderar jag dig att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Om den du kräver på pengar bestrider ansökningen, rekommenderar jag dig dock att avvakta polisens beslut i förundersökningen. Om det väcks åtal för brottet, kommer åklagaren kunna driva din civilrättsliga talan som ett enskilt anspråk. Skulle förundersökningen läggas ner, rekommenderar jag dig att begära en överprövning av beslutet.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare