Hur får jag tillbaka mina utlånade pengar?

Hej! En kollega till mig bad om pengar. Om jag gav han en summa, så skulle jag få summan + 100% av summan tillbaka. Vi kom överens om att jag ger honom 20 000 och att han på bestämt datum skulle ge mig 40 000 kr, som tack för att jag lånat han så mycket pengar. Vi gjorde även ett eget skriftligt avtal på Instagrams direktmeddelanden som lydde: "Idag den 25/01/2018 har vi kommit överens om att du (hans namn) får låna 20 000 kr av mig (mitt namn) som du sedan ska betala tillbaka 40 000 kr till mig (mitt namn), alltså 20 000 kr mer än du lånat. Betalningen skall göras den 15/02/2018. Stämmer det?" Varav han svarar "Ja" på. Finns även dokumentation via appen Swish att jag skickat pengar till honom och även andra kollegor som vet om detta. Så det finns klara och tydliga bevis. Väldigt ofta ringer han hävdar att han ska komma till mig med pengarna, men detta händer givetvis aldrig. Det finns även mer chattmeddelande etc som stöd. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad ska du göra för att få tillbaka dina pengar?
För att få tillbaka dina pengar kan du hos Kronofogden begära handräckning och då hjälper de att driva in ditt krav. Det är bra att du skriftligt har ett bestämt datum då din kollega skulle betala tillbaka pengarna för då kan du bevisa att betalningen är försenad, 2 § lagen om betalningsföreläggande.

Hur ansöker du om betalningsföreläggande?
För att ansöka om betalningsföreläggande fyller du i den här blanketten. Detta kostar 300 kr, men den kostnaden kan du begära ersättning för i formuläret.

Vad händer om kollegan bestrider ditt krav?
Om din kollega bestrider ditt krav har du fyra veckor på dig att väcka talan i domstol för att ärendet inte ska avskrivas, se 33 och 34 §§ lagen om betalningsföreläggande. Om detta sker kan det vara klokt att kontakta oss på Lawline igen.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret! Lämna gärna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare