hur får man bort uppgifter från Mr Koll

Hej!

Jag är frikänd nu efter beslutet från hovrätten Sundsvall men fortfarande står på nätet att jag dömts villkorlig dom.

Hur kan man ta bort gamla domen som publicerades i nätet till exempel www.mrkoll.se

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beroende på var uppfiten är publicerad gäller olika regler. Just Mr Koll har ett så kallat utgivningsbevis, som gör att de med stöd av offentlighetsprincipen har grundlagsskydd för sina publiceringar så länge de inte begår yttrandefrihetsbrott. De måste alltså se till så att de inte gör sig skyldig till förtal och andra typer av brott genom att publicera oriktiga uppgifter. Om du vill att de ska ändra uppgifterna får du ta kontakt med den sida som publicerat uppgifterna och uppmärksamma dem på att uppgifterna har ändrats, men tyvärr är det osannolikt att du kan tvinga dem på något sätt. De får dock såklart inte begå brott genom publiceringen.

Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare