FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/02/2022

Hur får man lagfart på hela fastigheten?

Hej! Kan en husägare, där exsambon sen flera år tillbaka fortfarande har halva lagfarten på deras gemensamma hus, köpa den andra halvan av lagfarten direkt av Lantmäteriet då exsambon inte vill lämna ifrån sig halva lagfarten? Kan exsambon vägra lämna ifrån sig halva lagfarten? Den nuvarande ägaren står på alla lån och betalar dessa. Enligt sambolagen har ju bodelningen redan varit.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är jordabalken (JB).

Exakt vad som gjordes inom ramen för den tidigare bodelningen är för mig ovisst. Din ärendebeskrivning är inte heller helt enkel att tolka. Du använder begreppet "husägare" samtidigt som du skriver "deras gemensamma hus". Men såvitt jag förstår är i vart fall personen som benämns husägare den som i dagsläget bor i det aktuella huset.

Om huset fortfarande ägs gemensamt av de före detta samborna kan husägaren endast söka lagfart på den resterande delen av fastigheten genom att förvärva (köpa) exsambons andel. Om husägaren däremot, i samband med bodelningen, löste ut den andra sambon har ju ett förvärv redan skett varför husägaren formellt ska betraktas som ensam ägare till fastigheten. I så fall kan denne obehindrat söka lagfart.

I 20 kap. 1 § JB anges att den som med äganderätt förvärvat fast egendom ska söka inskrivning av förvärvet (lagfart) inom viss tid. Och 2 § i samma kapitel sägs vidare att lagfart ska sökas inom tre månader efter det att fångeshandlingen upprättades. Med fångeshandling avses den skriftlig handling som visar att en överlåtelse har ägt rum, dvs. att äganderätten övergått på någon annan, vilket exempelvis styrks av köpehandlingen (fång = förvärv). Skulle lagfart inte sökas inom den föreskrivna tiden får inskrivningsmyndigheten, den statliga lantmäterimyndigheten (Lantmäteriet), förelägga förvärvaren att vid vite fullgöra lagfartsskyldigheten, 20 kap. 3 § JB. Men notera att lagfartsansökan och/eller beviljande av lagfart inte omnämns bland formkraven i 4 kap. 1 § JB. Lagfart är således endast en formell registrering i fastighetsregistret som bevisar att man äger en fastighet. Men det föreligger som sagt ändå en skyldighet att alltid söka lagfart som fångesman. Köpehandlingen behöver i sig inte vara bevittnad för att vara giltig, jfr återigen formkraven i 4 kap. 1 § JB, men vid en lagfartsansökan krävs att överlåtelsehandlingen är styrkt av två vittnen, annars kommer ärendet att vilandeförklaras hos Lantmäteriet, 20 kap. 7 § JB.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Sammanfattningsvis kan sägas att lagfart inte är någonting man köper. Det är ett ansökningsförfarande som utmynnar i ett bevis om äganderätt till fast egendom, eller rättare sagt en formell registrering i fastighetsregistret. Och när det sedan gäller lagfarten avseende den delen av fastigheten som husägaren idag inte har lagfart på beror det på huruvida husägaren ensam äger fastigheten eller om den fortfarande ägs gemensamt. Om det sistnämnda gäller måste exsambons andel förvärvas innan husägaren kan uppträda som ensam lagfaren ägare.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare