Hur får min brf höja avgiften?

Hej, Jag har köpt en lägenhet på 17 kvadratmeter i en bostadsrättsförening. Lägenheten är en del av en hotellverksamhet. Brf betalar ut en bestämd summa varje månad till ägarna av rummen enligt avtal mellan hotelloperatören och ägarna. Efter några år (pga finanskrisen) höjer Brf sin avgift från 2435 SEK till 3475 SEK för en lägenhet på 17 kvm. I avtalet mellan hotelloperatören och mig (ägare) står det att föreningens avgift är 2435 SEK. Har Brf rätt att höja sin avgift när det råder uthyrningsavtal mellan mig och hotelloperatören? Finns det ett lagstadgat maxbelopp på Brf avgiften per kvadratmeter? Får Brf höja sina avgifter hur mycket de vill?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis påverkas inte föreningens befogenheter av att det finns avtal mellan dig och hotelloperatören. Detta då det som utgångspunkt inte är möjligt att avtala om tredje part.

Vad gäller föreningens avgiftshöjning har föreningen rätt att ta ut en årsavgift för en löpande verksamheten, samt vissa andra avgifter som kan regleras i föreningens stadgar (7 kap. 14 § bostadsrättslagen). Det finns inga begränsningar av föreningsstyrelsens rätt att höja avgiften, eller någon gräns för hur hög avgifter får vara.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare