Hur fördelas arv mellan särkullbarn och gemensamma barn?

Hej.

Jag och min man har två gemensamma barn.

Han har en son sedan tidigare.

Vad händer om min man skulle avlida nu?

Hur stor fördelning av arvet ska särkullbarnet ärva? Samt hur stor del får jag och mina två barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelser i äktenskapsbalken (ÄktB) samt ärvdabalken (ÄB).

Vad händer om min man skulle avlida?

Om din make skulle avlida skulle det först genomföras en bodelning mellan er (förutsatt att ni är gifta). Det din make får i bodelningen samt hans enskilda egendom utgör hans kvarlåtenskap. Hans kvarlåtenskap ska som utgångspunkt sedan fördelas på hans tre bröstarvingar som är hans närmsta arvingar enligt den legala arvsordningen. De ärver då 1/3 vardera. Fördelningen kan delvis förändras om man upprättar ett testamente (9 kap. 1 § ÄktB samt 2 kap. 1 § ÄB).

Särkullbarnet har rätt att få ut sitt arv direkt till skillnad från era gemensamma barn. Du som efterlevande make ärver de gemensamma barnens respektive arv med fri förfoganderätt. Det innebär att de gemensamma barnen inte får ut något arv direkt efter sin pappa. De ärver istället det som ett efterarv när du avlider. De gemensamma barnen får alltså arv från sina föräldrar först när båda föräldrarna avlidit (3 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattning

Din makes kvarlåtenskap fördelas på tre bröstarvingar. Särkullbarnet har rätt att få ut sin andel på 1/3 direkt medan du ärver de gemensamma barnens andelar av arvet (tillsammans 2/3) med fri förfoganderätt. De gemensamma barnen får ut sitt arv från sin pappa när du avlider, samt arvet från dig.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare