Hur fördelas arv mellan syskon och halvsyskon?

Min pappa har en helbror, samt två halvsystrar. Hans helbror har ingen egen familj och inga barn, och min fars och min farbrors föräldrar lever inte längre.

Hur fördelas min farbrors arv mellan syskonen? Spelar det någon roll att deras halvsystrar inte har någon kontakt med dem?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Halvsyskon ärver efter den gemensamma föräldern

Enligt svensk arvsrätt finns det tre olika arvsklasser som anger i vilken ordning olika personer ärver. Enligt den första arvsklassen ärver den avlidnes barn (bröstarvingar) eller, då barnet är avlidet innan förälderns bortgång, barnbarn som då träder i sin avlidna förälders ställe (2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB)). Finns det ingen i den första arvsklassen, ärver den andra arvsklassen som består av den avlidnes föräldrar (2 kap. 2 § ÄB). Om någon av föräldrarna är avlidna sedan innan träder eventuella syskon till den arvlåtaren i sin förälders ställe. Halvsyskon ärver således om den gemensamma föräldern är avliden. Finns det däremot inga helsyskon, och båda föräldrarna är avlidna, tar arvlåtarens halvsyskon hela arvet enligt 2 kap. 2 § 3 st. ÄB. Detta utgör en del av den legala arvsordningen. Det är möjligt att frångå denna ordning genom upprättande av ett testamente.

Din pappa kommer ärva efter båda föräldrarna, men halvsystrarna kommer bara ärva 1/3 av vad den gemensamma föräldern hade ärvt

Svaret på din fråga beror således lite på vilka andra som är vid liv när din farbror avlider. Syskon ärver som nämnt om någon av föräldrarna skulle vara avlidna. Eftersom båda föräldrarna är avlidna är det din pappa och de två halvsystrarna som ska ärva efter din farbror. Den del som den gemensamma föräldern skulle haft kommer din pappa och de två halvsystrarna att dela på. Den del som den andra föräldern skulle haft, kommer bara din pappa att ärva. Avsaknaden av kontakt med deras halvsystrar spelar ingen roll. Vill man som arvlåtare att någon inte ska ärva måste man upprätta ett testamente där man anger vem som ska ärva kvarlåtenskapen istället.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare