Hur fördelas arv mellan syskonbarn och syskonbarnbarn?

Min gamla moster har gått bort 100 år gammal. Hon hade inga egna barn. Och jag är en av syskonbarnen vi ar 11 st. Tillkommer barn till några avlidna sykonbarn. Hur forderas Arvet ? Moster hade en sommarstuga varde c:a 2.500.000:- Div aktier , sparade pengar , pension etc etc till ett varde av c:a 300-000:- Hur ska dessa summor fördelas till alla ? Moster avled i borjan av januari 2022 och inget har hänt efter bouppteckningen, hur länge tar innan ut- betalningen sker ?

Lawline svarar

 Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt ärvdabalken är det i första hand den avlidnes barn som ärver, men som du nämner hade din moster i detta fall inga egna barn. I andra arvsklassen finns den avlidnes föräldrar, lever inte dessa ärver den avlidnes syskon. Är någon av den avlidnes syskon avliden, träder dennes barn i dennes ställe och det är där ni syskonbarn kommer in i bilden. Enligt istadarätten träder barn i deras föräldrars ställe och det gäller även syskonbarn så även syskonbarnbarn ärver, 2 § 2 st ärvdabalken. Enligt svensk arvsrätt ärver alla inom den legala arvsordningen lika stor andel. Detta innebär att arvet kommer fördelas så att om det t.ex. fanns det två syskon till den avlidne skulle de ärva 50% var, är de avlidne men har två barn kommer syskonbarnen ärva 25% var. Så första andelen beror på hur många syskon den avlidne hade och sedan i nästa led beror utdelning i varje gren på hur många syskonbarn och syskonbarnbarn ni är. Det som kan ändra den legala arvsordningen är om din moster skrivit ett testamente, då syskonbarn går att göra arvlösa. Detta borde ni informerats om när ni tog del av vid bouppteckningen i sådana fall.

Efter att alla dödsbodelägare skrivit under att de tagit del av bouppteckningen kan arvskifte ske vilket innebär att den som förvaltar dödsboet, t.ex. dödsbodelägare eller jurist, dela ut pengarna från dödsboet. Hur lång tid det tar tills arvsskiftet kan genomföras är beroende bl.a. på vilka åtgärder som ska ske t.ex. försäljning av sommarstugan om inte överenskommelse finns om att behålla stugan. För att få reda på mer kan du kontakta den som förvaltar dödsboet.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Jessica SarhedeRådgivare