Hur fördelas arv när det finns två gemensamma barn och ett särkullsbarn?

Vi är gifta. Maken har 1 särkullbarn. Vi har 2 gemensamma barn. Vi äger 50% var av prmanenta bostaden. Jag äger 1/3 av sommarstugan maken äger 2/3. Vi har 3 gemensamma bankkonto, egna bankkonton men även egna sparpengar, fonder bl.a. Skulle vilja veta hur jag ska tänka i händelse av att min make dör före mig. Hur blir det med arv till särkullebarnet om min make dör? Vad ska vi tänka på och planera för? Bla slås alla alla våra tillgångar ihop om man inte "skrivit något"?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur delas egendomen upp?

Reglerna om bodelning finns i Äktenskapsbalken (ÄktB). Om din make går bort ska först en bodelning göras mellan dig och din avlidne makes dödsbo (1 kap. 5 § och 9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ingår erat giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). All egendom ni äger är giftorättsgods om det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Det spelar ingen roll vem av er som äger vad, är det giftorättsgods ska det ingå i bodelningen. Egendom kan bli enskild genom till exempel äktenskapsförord (7 kap. 2 § ÄktB). Detta gör att all egendom du beskriver kommer ingå i bodelningen då inget är enskild egendom.

Vid bodelningen ska makarnas andelar i boet beräknas (11 kap. 1 § ÄktB). Detta gör man för att veta hur mycket egendom vardera make ska få. Vardera makes giftorättsgods ska läggas samman och sedan delas lika (11 kap. 3 § ÄktB). Alltså får ni hälften vardera.

Det som genom bodelningen tillfaller dig är helt och hållet ditt, och det som tillfaller den avlidne maken ska fördelas enligt reglerna om arv.

Vem ärver om din man går bort?

Regler om arv finns stadgade i ärvdabalken (ÄB). Särkullbarnet har rätt att få ut sitt arv direkt till skillnad från era gemensamma barn. Du som efterlevande make ärver de gemensamma barnens respektive arv med fri förfoganderätt. Det innebär att de gemensamma barnen inte får ut något arv direkt efter sin pappa. De ärver istället det som ett efterarv när du avlider. De gemensamma barnen får alltså arv från sina föräldrar först när båda föräldrarna avlidit (3 kap. 1 § ÄB).

Eftersom ni har tre barn kommer du ärva två tredjedelar av din makes arv och särkullbarnet får ut sin tredjedel direkt.

Äktenskapsförord

Om ni inte vill att all egendom ska delas lika mellan er kan ni välja att skriva ett äktenskapsförord. Genom äktenskapsförord kan makar bestämma att egendom som tillhör dem ska vara deras enskilda egendom (7 kap. 3 § ÄktB). Sådan egendom som är enskild kommer alltså vardera make att behålla själv vid bodelning och arv.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare