Hur fördelas arv när inget testamente finns?

När en förälder gått bort, inget testamente finns och bara två anhöriga barn. Går man strikt på delning till hälften var, lösöre, tillgångar, fastighet? Eller finns andra faktorer som kan påverka. Att det ena barnet stått närmare föräldern och varit denne mer behjälplig genom åren kan ge större andel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om rätt till arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Om inget testamente finns kommer kvarlåtenskapen av den avlidne fördelas enligt den legala arvsordningen som följer av 2 kap ÄB. Det är alltså genom ett testamente som arvlåtaren kan åsidosätta den legala arvsordningen.

Enligt den legala arvsordningen är det bröstarvingarna, det vill säga den avlidnes avkomlingar, som ärver (2 kap 1 § ÄB). Eftersom det av din fråga framgår att det enbart finns två anhöriga barn till den som avlidit innebär det att barnen ärver allt, och tager lika lott (2 kap 1 § 2 st ÄB), dvs ärver hälften var av kvarlåtenskapen. Andelen som beräknas fram är alltså rätten till en viss andel av kvarlåtenskapen.

Efter att andelarna har beräknats ska tillgångarna i dödsboet fördelas mellan arvingarna. Detta sker genom att respektive arvinge får viss egendom på sin lott. En arvskifte är ett avtal mellan samtliga delägare i dödsboet om hur arvet ska fördelas (23 kap 1 § ÄB). Samtliga dödsbodelägare ska skriva under en handling som visar att det skett ett arvskifte (23 kap 4 § ÄB). Arvingarna kan komma överens om att dela lika på varje egendom eller fördela egendomen så att det totala värdet blir lika för varje arvinge (23 kap 3 § ÄB)

Slutsats

En person som vill frångå den legala arvsordningen måste upprätta ett testamente. Eftersom inget testamente finns kommer den legala arvsordningen att tillämpas vilket innebär att bröstarvingarna ärver hälften var. När arskiftet förättas kommer arvingarna behöva komma överens om vilken egendom som ska tillfalla deras lott.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare