Hur fördelas arvet mellan helsyskon och halvsyskon?

Jag har en syster, som nu är avliden, våra föräldrar skildes för många år sedan, bägge är avlidna, våran pappa gifte om sig i början av 60-talet, så vi har en halvbror född -62, vi har fått veta att våran biologiska mamma gifte också om sig och fått 6 barn med sin nya man, ärver jag allt från min helsyster?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din syster nyligen har avlidit, och att du nu undrar givet din familjekonstellation hur mycket du ärver från din syster.

Reglerna för arvsrätt finns i ärvdabalken.

Den legala arvsordningen

Det finns en lagstadgad ordning för hur man ärver en avliden person, detta kallas den legala arvsordningen. Enligt denna ordning finns tre arvsklasser, och finns det arvingar i en arvsklass går man inte vidare till nästa arvsklass utan då ärver dessa arvingar allt. Utgångspunkten är att fördelningen av arvet ska ske med lika lott till alla, så man delar kvarlåtenskapen lika på antalet personer som är arvsberättigade.

Den första arvsklassen utgörs av barn, och eventuella barnbarn om barnen inte är i livet (2 kap. 1§ ärvdabalken).

Den andra arvsklassen utgörs av föräldrar, och om de inte är i livet, syskon och sedan syskonbarn (2 kap .2§ ärvdabalken). Om det finns halvsyskon tar de tillsammans med helsyskon del i deras respektive förälders lott om föräldern är avliden (2 kap. 2§ 3st ärvdabalken).

Den tredje arvsklassen utgörs av far- och morföräldrar, och om de inte är i livet, så eventuella mostrar, fastrar, morbröder och farbröder, och sen tar arvsordningen slut (2 kap. 3§ ärvdabalken).

En särställning tar dock makar, om den avlidne var gift, då ska arvet först gå till den efterlevande maken som utgångspunkt, och sedan efter dennes bortgång fördelas enligt arvsordningen (3 kap. 1§ ärvdabalken).

Det enda sättet att frångå denna ordning på, är om man skriver testamente och föreskriver en annan ordning. Man kan aldrig göra arvingar i första arvsklassen arvlösa, men resterande arvsklasser kan göras arvlösa genom testamente.

I ditt fall - hur ärver ni?

Jag förstår det som att din syster gått bort. Om hon var gift, eller hade några barn eller barnbarn vid hennes bortgång, så ärver de, men om det inte finns är den första arvsklassen tom. Då tittar man på den andra arvsklassen. Jag förstår det som att båda hennes föräldrar är avlidna. Hade de levt hade de tagit vars 50% av kvarlåtenskapen, alltså delat lika på arvet efter din syster. Men då de inte finns i livet, träder deras barn i sina respektive föräldrars ställe i arvsordningen. Det innebär alltså att även halvsyskon ska ärva, men endast del av den delen som var dennes förälders. Jag ska försöka demonstrera detta nedan.

Om jag förstår rätt så har din systers pappa två barn (utöver din avlidna syster), du och en halvbror. Om din systers pappa och mamma hade levt hade de fått vars ½ av arvet efter din syster. Men då varken hennes pappa eller mamma lever, får respektive förälders barn dela lika på dennes del.

Det innebär att du och din halvbror kommer dela på din pappas halva. Ni får då vars ½ av ½ totala arvet, det vill säga vars ¼ av det totala värdet i kvarlåtenskapen.

På din systers mammas sida, förstår jag det som att hon hade 7 barn (exklusive din avlidna syster), dig och sex halvsyskon. Det innebär att du och dina sex halvsyskon delar lika på din mammas andel, ni får alltså vars 1/7 av ½, det innebär vars 1/14 av det totala värdet i kvarlåtenskapen.

Om någon av dina halvsyskon avlidit, träder dennes eventuella barn i dennes ställe och delar på dennes andel. Om ett halvsyskon inte har barn, får resterande syskon dela på även dennes del.

Sammanfattningsvis betyder detta kort och gott, att du inte får allt av din systers arv, såvida hon inte skrivit testamente som utesluter hennes halvsyskon från arv. Det spelar ingen roll för arvsrätten att man inte haft någon kontakt med sina släktingar. Du kommer få dela arvet med dina halvsyskon enligt ovan, men du kommer få mest av alla eftersom du ärver andel både av din mamma och pappas del. Givet uppgifterna du angivit, och att samtliga halvsyskon är i livet, kommer du få ¼ av det totala arvet - från din pappas sida - och 1/14 av det totala arvet - efter din mammas sida. Totalt blir det 1/4 + 1/14 =  7/28 + 2/28 = 9/28, eller 32,14%. Det blir lite udda siffror, men med bråktal är det i alla fall exakt. För att få reda på den totala summan du ärver gör du så här:

(totala summan av systerns kvarlåtenskap / 28), * 9 = totala summan du ärver.

Om du önskar vidare vägledning eller har ytterligare frågor om arvet och arvsfördelningen, kan vår juristbyrå vara behjälplig. Du kan då återkomma till mig så sätter jag dig i kontakt med dem. Jag nås för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

Jag hoppas att du i övrigt fick någon vägledning i dina frågor!

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare