Hur fördelas arvet när det finns särkullbarn och gemensamma barn?

Min make har avlidit, han har 2 särkullbarn och vi har ett gemensamt, hur ska arvet fördelas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Ärvdabalken (ÄrvB). Jag kommer i mitt svar redogöra för hur fördelningen av arvet ser ut enligt svensk arvsrätt, men jag vill dock påpeka att ett eventuellt testamente kan påverka vissa delar.

Fördelningen av arvet

I svensk lag har vi en turordning för vem som ska ärva en person som har gått bort, denna turordning kallas för den legala arvsordningen. I första hand ärver den avlidnes bröstarvingar, d.v.s. barn, barnbarn etc., 2 kap. 1 § ÄrvB. I detta fall har din make 3 barn, hans kvarlåtenskap kommer alltså fördelas lika mellan dessa barn. Särkullbarnen har en rätt att få ut sin arvslott direkt enligt 3 kap. 1 § ÄrvB. Finns ett testamente som påverkar särkullbarnets arvslott har barnet oavsett vad som står i testamentet rätt att få ta del av sin laglott.

Vad gäller det gemensamma barnet ärver den efterlevande maken först, det gemensamma barnets arvslott kommer alltså ärvas av dig med fri förfoganderätt och barnet kommer istället få ta del av ett efterarv vid din bortgång. Med fri förfoganderätt menas att du äger kvarlåtenskapen men med vissa begränsningar, du får inte testamentera bort eller genom gåva skänka bort kvarlåtenskapen, 3 kap. 2 § ÄrvB. Särkullbarnen kan, om de vill, avstå från sitt arv och istället välja att ta del av efterarvet enligt 3 kap. 9 § ÄrvB.

Laglott

Laglott är den del som en bröstarvinge alltid kan kräva att få som arv. Laglotten är hälften av arvslotten och arvslotten är den del som en bröstarvinge har rätt till enligt den legala arvsordningen, 7 kap. 1 § ÄrvB. Om arvet efter din makes bortgång exempelvis är 900 000 kr så ärver vardera barn 300 000 kr. Om det finns ett testamente har särkullbarnen oavsett vad som står i testamentet alltid rätt till sin laglott direkt, som i detta exempel blir 150 000 kr vardera.

Sammanfattning

Eftersom din make har tre barn kommer hans kvarlåtenskap att fördelas lika mellan de tre barnen. Särkullbarnet har rätt att få ut sitt arv direkt, om ett eventuellt testamente påverkar särkullbarnens arvslott har de alltid en rätt att få ut sin laglott direkt. Det gemensamma barnets arvslott kommer du att erhålla med fri förfoganderätt och hon/han får istället ta del av ett efterarv vid din bortgång. Särkullbarnen kan välja att avstå från sin arvslott och istället ta del av efterarvet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare