Hur fördelas arvet vid adoption av min bror men inte mig?

Hej!

Min biologiska bror adopterades av vår mors nuvarande man. Räknas han då som ett halvsyskon? När vår mor och hennes make avlider hur fördelas då arvet mellan mig och min bror? Ärver min bror och jag varandra om någon av oss inte får några barn? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ditt svar regleras i Ärvdabalken och Föräldrabalken.

Din brors syskonskap till dig

När det gäller om din bror räknas som halvsyskon till dig är svaret nej. Han räknas fortfarande som ditt helsyskon och inte halvsyskon eftersom det beror på blodsband. Eftersom ni har samma biologiska föräldrar är ni fortfarande helsyskon.

Arvsfördelningen mellan dig och din bror

Skulle varken du eller din bror få barn och att ingen av era föräldrar lever är det ni syskon som ärver varandra (2 kap. 2§ ÄrvB).

Är det däremot så att era mamma och din brors adoptiv pappa fortfarande lever när du eller din bror avlider ärver dem först (2 kap. 2§ ÄrvB).

Är det vidare så att din mamma och bror dör men din brors adoptiv far lever kommer han ärva ena halvan av din bror och du den andra (2 kap. 2§ ÄrvB). Det blir så eftersom din bror genom adoptionen i rättslig mening anses vara adoptiv pappans barn och därför ärver också adoptiv pappan som "biologisk pappa" enligt arvsordningens bestämmelser (4 kap 21§ FB).

Hur fördelas arvet i din situation

I mitt svar gör jag antagande att era mamma och adoptivpappan är gifte. När det därmed gäller arvet från era mor och din brors adoptivpappa beror svaret tyvärr på vem som avlider först.

Om din mor avlider först:

Eftersom du inte är adopterad som din bror kommer du i egenskap av bröstarvinge till din mor ärva din arvslott (3 kap 1§ ÄrvB). Du kommer alltså i egenskap av närmaste arvinge pga släktskap (bröstarvinge) ärva din arvslott (hälften av det som din mor lämnar kvar).

Din bror däremot kommer inte ärva förrän hans adoptivfar avlider. Eftersom din bror genom adoptionen klassas som sin adoptivfars bröstarvinge i lagens mening och dina föräldrar antas vara gifta i frågan så kommer adoptivpappan ärva din brors andel (3 kap 1§ ÄrvB). Din bror kommer dock få efterarvsrätt till denna andel när så adoptivfaddern dör dvs. din bror kommer ärva en procentsats som motsvarade den andel adoptivpappan fick i er mors dödsbo.

Det är dock fullt möjligt att din bror ärver hela adoptivpappans dödsbo eftersom din bror nu klassas som adoptivpappans bröstarvinge genom adoptionen och därmed spelar efterarvet inget roll. En förutsättning för detta är dock att din bror är adoptivpappans enda barn.

Om adoptivpappan avlider först

Skulle istället adoptivpappan avlida först är det istället så att era mor kommer ärva sin andel och din brors andel som sedan din bror får efterarvsrätt till (3 kap 1§ ÄrvB). Du kommer dock inte ärva något från adoptivpappans sida här eftersom du inte klassas som hans bröstarvinge i lagens mening.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Känner du att så inte är fallet eller att det tillkommit följdfrågor är du mer än välkommen att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Alexander WahlströmRådgivare