FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/12/2023

Hur förhåller sig ett äktenskapsförord och en bodelning till varandra?

Jag ska skilja mig. Vi ska sälja ett hus och när lånen är betalda blir det 4 miljoner över. Vi har ett äktenskapsförord på 2 miljoner. Jag tänkte då att han får först 2 miljoner och sen delar vi på de två andra. Så han får 3 och jag 1 miljon. Han säger att vi delar först så vi får 2 var, sen betalar jag honom 2. Så han får 4 och jag ingenting. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om hur ett äktenskapsförord och en bodelning förhåller sig till varandra. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Regler om äktenskapsförord och bodelningar finns reglerat i äktenskapsbalken (ÄktB). Om jag missförstått din fråga, eller om mitt svar väcker nya följdfrågor, får du gärna återkomma med en ny fråga och förtydliga omständigheterna något.

I en bodelning ingår båda makarnas giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom ingår som utgångspunkt inte (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom kan bli enskild till följd av ett äktenskapsförord (7 kap. 2 § första punkten ÄktB). Det innebär i ditt fall att din makes två miljoner som erhåller via äktenskapsförordet utgör enskild egendom och ska således inte ingå i bodelningen. Bodelningen gör därefter att makarnas giftorättsgods fördelas lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB).

Sammanfattningsvis innebär detta att din makes två miljoner som utgör enskild egendom inte ska ingå i bodelningen. Bodelningen innefattar därför endast de två miljoner som ni äger tillsammans. Efter bodelningen erhåller ni således en miljon av dessa vardera. Sådan enskild egendom som följer av ett äktenskapsförord räknas nämligen bort innan bodelningen görs. Slutligen får din ex-make därför tre miljoner och du en miljon.

Om du behöver ytterligare hjälp eller vägledning vad gäller äktenskapsförordet eller bodelningen i sig får du gärna kontakta oss för att komma i kontakt med våra jurister på:

Telefonnummer: 010-207 93 00

Mejl: info@lawline.se

Postadress: Lawline AB c/o KG10, Kungsgatan 8, 111 43 Stockholm

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare