Hur fungerar det när en arbetstagare säger upp sig?

Hej! Jag har skrivit på en tillsvidareanställning med månadslön den 12/12/2022 men jag har inte fått min lön tills idag 28/01/2023. Enligt avtalet står det att jag har en månad uppsägning. Har jag rätt att säga upp mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättslig reglering är lagen om anställningsskydd (LAS)

Hur lång uppsägningstid gäller?

Om du och din arbetsgivare avtalat om en uppsägningstid om en månad, har du självklart rätt att säga upp dig och avtalad uppsägningtid kommer då att gälla. En arbetstagare får dock omedelbart frånträda anställningen om arbetsgivaren "i väsentlig mån har åsidosatt sina ålägganden mot arbetstagaren" enligt 4 § 3 st. LAS. Ett exempel på det är när arbetsgivaren inte betalat ut lön till arbetstagaren under en längre tid.

Sammanfattningsvis, kan sägas att du som arbetstagaren alltid har rätt att säga upp dig. Om det är så att din arbetsgivaren inte betalat ut din lön kan du försöka prata med arbetsgivaren och påtala problemet. Ifall arbetsgivaren fortsäter att inte betala ut din lön har du rätt att säga upp dig omedelbart då arbetsgivaren inte följt sina skyldigheter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare