FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/10/2023

Hur fungerar fastställandet av föräldraskap vid IVF-behandling?

Fågan gäller fastställande av föräldraskap efter ivf. Vi är ett sambo-par som genomgått donator-ivf på svensk klinik. Den som inte bär barnet har skrivit på samtycke till behandling. Behöver vi ändå bekräfta föräldraskap i Skatteverkets e-tjänst när barnet fötts?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta om sambor, vilka fått barn genom ivf-behandling, i någon mån, behöver bekräfta sitt föräldraskap. Bestämmelser om föräldraskap finns i föräldrabalken (1949:381). Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Vilka regler finns rörande föräldraskap vid insemination eller befruktning utanför kroppen?

I den mån en moder har genomgått en insemination eller befruktning utanför kroppen, med samtycke av en kvinna som var moderns maka, registrerade partner eller sambo, och det är sannolikt att barnet har tillkommit genom behandlingen, gäller att den part som lämnat sitt samtycke ska anses som barnets förälder (1 kap. 9 § andra stycket föräldrabalken (1949:381)). Föräldraskapet måste dock fastställas, antingen genom bekräftelse eller beslut (1 kap. 9 § tredje stycket föräldrabalken (1949:381)). Detta görs hos Skatteverket (se Skatteverkets hemsida här). Observera dock att inseminationen eller befruktningen måste ha genomförts på särskilda inrättningar för att bestämmelsen ska vara tillämpbar. Vilka inrättningar som omfattas framgår av 6 kap. 2 § eller 7 kap. 4 § lagen (2006:351) om genetisk integritet m.m. (1 kap. 9 § andra stycket föräldrabalken (1949:381); se även Singer, Föräldrabalk (1949:381) 1 kap. 9 §, Karnov, 2023-10-30 (JUNO)).

Motsvarande regler för situationer då inseminationen genomgåtts med samtycke från en man som var moderns make eller sambo och det med hänsyn till samtliga omständigheter är sannolikt att barnet kommit till genom behandlingen finns i 1 kap. 8 § föräldrabalken (1949:381).

Vad som gäller i ditt fall

Den av er som inte bär barnet, men som har lämnat samtycke till behandlingen, kommer, följdaktligen, att vara tvungen att fastställa sitt föräldraskap, exempelvis genom bekräftelse. I den mån du skulle vilja ha ytterligare information i ämnet rekommenderar jag dig att läsa vidare på Skatteverkets hemsida. Där finns en hel del matnyttig information (se t.ex. här och här).

Jag hoppas att du har fått ett, åtminstone någorlunda hjälpsamt, svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare