Hur fungerar laglotten mellan bröstarvingarna

Min äldre far är omgift. Han har två barn, hans fru har tre barn. De har inga gemensamma barn. De har skrivit ett testamente som säger att alla tillgångar ska fördelas lika på alla fem barnen (förutom laglotten). Jag förstår att det rent juridiskt går att göra så här, men är det inte praxis att tillgångarna delas på hälften så att säga till respektive barnkull och att den inom dem fördelas på då två respektive tre barn?

Lawline svarar

Hej!

Svaret på din fråga finns reglerad på ärvdabalken (ÄB).

Laglott

Enligt 2 kap. 1 § ÄB ska tillgångarna fördelas lika mellan bröstarvingarna. Varje brötarvinge har enligt 7 kap. 1 § rätt till sin laglott, vilket innebär hälften av kvarlåtenskapen ska fördelas mellan bröstarvingarna. Denna del av kvarlåtenskapen går inte att helt testamentera bort.

Din situation

Jag tolkar din situation som så att all kvarlåtenskap ska tillkomma era bröstarvingarna. Detta är fullt rättsligt, förutsatt att alla delar lika på arvet.

Relativt mycket står utryckligen i lagen. Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler frågor är du välkommen till oss på Lawline.

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare