FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/02/2022

Hur går bedömningen till huruvida ett körkort ska dras in?

Hej Lawline!

Jag har en fråga som gäller återkallande av körkort. För ett par veckor sedan fick jag en bot för att inte ha burit bilbälte under färd. I september 2021 fick jag en bor för fortkörning (67km/h på 50-väg och körkortet ej indraget). Totalt två "böteslappar" de senaste två åren. Min fråga är om jag riskerar att få körkortet indraget?

(2019?! alternativt 2018 fick jag en bot för att kört för fort, dock utan att körkortet drogs in. Jag fick även mitt körkort indraget för snart 14 år sedan efter en olycka där jag låg för nära bilen framför). Kan dessa "historiska händelser" påverka utgången nu?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Det går inte att besvara huruvida ditt körkort kommer att bli indraget eller ej, då bedömningen sker från fall till fall. Men upprepade trafikbrott och tidigare körkortsingripande är något som tas in i bedömningen om ett körkort kommer att dras in, vilket gör det mer troligare att ett körkort kan dras in.

Körkortslagen

Det finns flertalet grunder för att dra in ett körkort och en av dom är upprepade trafikbrott, vilket troligen är aktuellt i ditt fall, (5 kap. 3 § Körkortslagen). Bedömningen huruvida körkortet kommer att dras in i ditt fall kan bero på om du gjort dig skyldig till upprepade trafikbrott inom en tvåårsperiod, till exempel mindre allvarliga fortkörningar eller att du inte använt bilbältet. Även tidigare körkortsingripande är något som tas med i beräkningen.

Spärrtid

Vid körkortsåterkallelse ska det bestämmas en ny tid inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas, s.k. spärrtid. Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år (5 kap. 6 § körkortslagen). Transportstyrelsen är den ansvariga myndighet som beslutar spärrtidens längd utifrån alla de olika omständigheter som kan föreligga i det enskilda fallet. Hur lång tid du blir utan körkort beror på trafikbrottet, ditt behov av körkort och hur du tidigare har uppträtt i trafiken. Exempelvis kan tidigare körkortsingripande komma att påverka hur långt ett beslut om spärrtid blir. Normalt vid återkallande på grund av upprepade trafikbrott innebär det en spärrtid på 2 månader, särskilt om körkortet dragits in tidigare.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare