FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2023

Hur går en bodelning till och vad betyder "all egendom som kan komma att träda istället för sådan egendom"?

Vad händer vid en skilsmässa då bostadsrätten som vi äger till 50% var samt står på lånen 50% säljs och vi har ett äktenskapsförord som säger ”all egendom som kan komma att träda istället för sådan egendom"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB).

Besvarande av frågan om bostadsrätten är giftorättsgods

Jag kommer stegvis ge ett exempel på vad som kommer hända vid en skilsmässa mellan dig och din make.

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (9:1 ÄktB). Denna bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9:2 ÄktB). Denna tidpunkt brukar kallas den “kritiska tidpunkten” som då blir avgörande för vilken egendom ni har.

Jag tolkar det här som att ni är “vid en skilsmässa” och därmed har den kritiska tidpunkten passerat vilket medför att man ska utgå från förutsättningarna innan ni sålde. Jag kommer däremot även ge dig ett svar om det skulle vara så bostadsrätten såldes innan den kritiska tidpunkten nedan.

Om den såldes efter den kritiska tidpunkten

Exempelvis kan vi tänka oss att bostadsrätten är värd 1 000 000 kr vid den kritiska tidpunkten. Då har du 250 000 kr som ägare i bostadsrätten och 250 000 kr i lån till den och detsamma gäller för din make, det vill säga 250 000 kr som ägare i bostadsrätten och 250 000 kr i lån.

I en bodelning ska giftorättsgods ingå (10:1 ÄktB). All egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7:1 ÄktB). Ett exempel på när egendom har blivit enskild är om det står det i ett äktenskapsförord (7:2 1st 2p ÄktB, det finns fler exempel i denna paragraf). Eftersom ni inte nämnt att bostadsrätten är enskild egendom kommer jag förutsätta att den är giftorättsgods och därmed ska vara med i bodelningen.

När bodelning sker ska deras andelar i boet beräknas (11:1 ÄktB). Låt oss anta att ni äger denna bostadsrätt och din make har 100 000 kr på sitt sparkonto (som jag förutsätter är giftorättsgods och ska ingå i bodelningen).

Därmed har du en äganderätt på en bostadsrätt på 250 000 kr och 250 000 kr i lån.

Din make har 250 000 kr som ägare i en bostadsrätt och 250 000 kr i lån. Han innehar också 100 000 kr på sitt sparkonto för att göra exemplet tydligt.

När man räknar vad som ska fördelas så gör man avdrag för skulder. Eftersom ni är skuldsatta på bostadsrätten ska detta avräknas från eran egendom (11:2 ÄktB).

Därmed för dig:

250 000 kr - 250 000 kr = 0 kr

För din make 350 000 kr - 250 000 kr = 100 000 kr.

Det som återstår av era tillgångar ska läggas samman. Därmed har ni 100 000 kr. Sedan ska detta fördelas på er båda så ni får 50 000 kr vardera (11:3 ÄktB).

Även om bostadsrätten såldes vid skilsmässan så har ni nu fått den del av egendomen som ni hade rätt till.

Om den såldes efter den kritiska tidpunkten

Jag kommer använda mig av samma lagrum som ovan och direkt förklara bodelningen här. Låt oss säga att ni sålt bostadsrätten och fick 500 000 kr på ett sparkonto efter att lånen har betalats tillbaka. Nu har då egendomen som tidigare var en bostadsrätt blivit en ny form av egendom, det vill säga pengar. Denna övergång avses med ”all egendom som kan komma att träda istället för sådan egendom".

Då blir bodelningen istället så att ni har 250 000 kr vardera från bostadsrätten samt att din man har 100 000 kr på ett sparkonto exempelvis. Då har ni sammanlagt 600 000 kr som sedan delas på två där du får 300 000 kr och din före detta man får 300 000 kr.

Vad betyder “all egendom som kan komma att träda istället för sådan egendom”? Besvarande av frågan om bostadsrätten är enskild egendom

För att förklara denna klausul så måste jag kort förklara skillnaderna mellan giftorättsgods och enskild egendom. Giftorättsgods är sådan egendom som ska ingå i en bodelning (10:1 ÄktB). Utgångspunkten är att all egendom är giftorättsgods, om den inte är enskild (7:1 ÄktB). Därmed kan egendom bli enskild egendom om man upprättar ett äktenskapsförord (7:2 1st 1p ÄktB). Så om exempelvis bostadsrätten är enskild egendom ska den inte ingå i en framtida bodelning.

Denna typ av klausul (det vill säga: “all egendom som kan komma att träda istället för sådan egendom”) i ett äktenskapsförord brukar handla om när egendom är enskild. Utifrån din fråga så tolkade jag det som att bostadsrätten var giftorättsgods, men om det skulle vara så att den är enskild egendom så kan du främst förlita dig på det jag säger under denna rubrik.

Om ni skulle innan skilsmässan sälja bostadsrätten så kommer den byta form och bli pengar. Denna klausul skyddar så att även om man säljer en bostadsrätt så kommer pengarna också vara enskild egendom.

Exempelvis så säljer ni bostadsrätten 2019 som gör att du får 1 000 000 kr på ett separat bankkonto. Då kommer vid en framtida bodelning även dessa pengarna vara enskild egendom.

Däremot skulle denna klausul bara bli aktuell om ni sålde bostadsrätten innan den kritiska tidpunkten. Om den såldes efter den kritiska tidpunkten så hinner bostadsrätten aldrig “träda i ny form” och då blir klausulen irrelevant (9:2 ÄktB). Om den däremot såldes efter den kritiska tidpunkten så ska man tänka sig att även pengarna är enskild egendom.

Slutliga ord

Om det finns mer funderingar är du välkommen att ställa frågan igen med mer information. Skulle du vilja ha ytterligare hjälp kan du även boka tid med en av våra jurister.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare