Hur går jag tillväga för att driva in en skuld?

Hej!

Jag och min framtida fru skrev ett avtal med en bröllopsfotograf om att fotografera vårt bröllop. Vi betalade enligt avtalet en deposition och skrev in i avtalet att depositionen vi betalade skulle betalas tillbaka om bröllopet ställdes in senast 90 dagar innan utsatt datum. Så är nu fallet och fotografen vill inte betala tillbaka depositionen.

Hur går jag till väga för att kräva in den skuld fotografen har till mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att driva in en skuld behövs en exekutionstitel vilket kan åstadkommas genom ansökan om betalningsföreläggande

För att kunna driva in en skuld på rättslig väg krävs en exekutionstitel (3 kap. 1 § Utsökningsbalken). Det finns olika tillvägagångssätt att få en exekutionstitel. Ett sätt är att stämma i domstol, men eftersom att det alternativet ofta är det dyraste och mest tidskrävande skulle jag inte rekommendera detta i ert fall. Ett mycket smidigare tillvägagångssätt är att ansöka hos Kronofogden om betalningsföreläggande, vilket jag skulle rekommendera då det verkar som att det handlar om en relativt otvistig fordran (1 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning). Detta är en summarisk processform, vilket innebär att Kronofogden inte kommer pröva om skulden är materiellt riktig utan kommer enbart skicka ut en föreläggande till fotografen om att ni vill ha betalt för en viss angiven skuld. Ni kan ansöka om betalningsföreläggande om skulden är förfallen till betalning och avser pengar (2 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning). När fotografen får föreläggande har denne tre val. Antingen betalar fotografen enligt vad ni begärt och ni bör då dra tillbaka er ansökan. Om fotografen istället skulle invända mot kravet, måste ni ta ett beslut om ni vill driva ärendet vidare till domstol. Domstolsvägen kan som nämnt vara rätt kostsam. Om fotografen varken skulle bestrida eller betala kravet, så kommer Kronofogden att besluta om utslag som innebär att fotografen ska betala beloppet i enlighet med ansökan (42 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning). Utslaget kan senare användas som en exekutionstitel som är nödvändig för att exempelvis ansöka om utmätning hos kronofogden, vilket är ett sätt att få in pengar om fotografen inte självmant skulle betala.

Sammanfattningsvis skulle jag alltså rekommendera att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden och förhoppningsvis så betalar fotografen alternativt att utslag meddelas. Lycka till och hoppas allt löser sig!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare