Hur går man tillväga för att ändra ägarandel i ett radhus?

Hej, Jag och min sambo, ej gifta, äger ett radhus tillsammans. Vår ägarandel är 60/40 fördel sambon men bolånet står vi 50/50. Vi är tillsammans men vill ändra ägarandel till 50/50. Hur går vi till väga för att ändra detta ? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om hur ni går tillväga för att ändra fördelningen av ägarandelar i ert radhus. Eftersom det handlar om ägarandelar förutsätter jag att det handlar om en bostadsrätt. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan och svaret kommer således ta grund i bostadsrättslagen (BRL). Om jag missförstått dig på något sätt, eller om mitt svar öppnar för följdfrågor, är du varmt välkommen att ställa en ny fråga så försöker vi besvara denna så gott vi kan.

Ändring av ägarförhållandet

För att ändra ägarandelarna måste ett gåvobrev upprättas. Då det framgår av din fråga att det är din sambo som äger 60% medan du äger 40%, men att ni vill äga 50% vardera, är det din sambo som ska ge dig andelar. Det innebär att det är din sambo som bör upprätta ett gåvobrev. Tänk på att gåvobrevet ska vara skriftligt och innehålla både din och din sambos underskrift. Utöver detta ska det innehålla information om bostadsrätten som överlåts och hur stor andel det handlar om. Det bör framgå tydligt att det finns en gåvoavsikt, det vill säga att det handlar om en gåva och att handlingen är ett gåvobrev. Därefter bör ni skicka in gåvobrevet till er bostadsrättsförening så ändrar de ägarförhållandet (6 kap. 4 §  BRL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare