Hur går ord-mot-ord situationer till?

Hej! Jag flyttade från en hyresrätt nyligen och lämnade ifrån mig 4 nycklar och 3 taggar till hyresvärdens låsfirma. Dessa lämnades, enligt instruktion, i en postlåda märkt ”Nyckelinlämning” på deras kontor utanför öppettider. Jag har inte fått kvittens eller återkoppling efter inlämning. Nu har jag fått faktura för låsbyte och programmering av taggar där låssmeden hävdar att jag lämnat fel antal nycklar och inga taggar. Känns rätt hopplöst att bestrida då ord står mot ord. Hur ser juridiken ut i lägen som denna där ord står mot ord?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om jag försått din fråga rätt så undrar du hur det går till juridikst när det står ord mot ord.

Det är bevisbördan som kommer in i bilden när det kommer till ord-mot-ord situationer. Det finns flera omständigheter som påverkar vem bevisbördan bör ligga hos. Utgångspunkten är dock att den som påstår något har bevisbördan. Om denne lyckas med det så går bevisbördan över på dig att bevisa att detta inte är fallet.

I din situation påstår hyresvärden att du lämnat in fel nyckeln därav ska de kunna bevisa det och först därefter faller bevisbördan på dig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Alexander NejatiRådgivare