FrågaPROCESSRÄTTDomstol20/12/2021

Hur går överklagande till?

Hej,

Vi har en butik som fick böter pga olovligt försäljning av tobak, dagsböter på 100 dagar/280:-. Vi sålde 940 paket tobak under den perioden. Ungefär (50 000kr)

Tobak som vi har köpt in beslagtogs värde ca 50-60 tusen. Vi har köpt in de på SMD logistik, vi fick beslut om att de kommer förverkas. Vi tjänade alltså Max 10 tusen på olovlig försäljningen och böter vi får är totalt 80 tusen kronor. Finns det något vi kan göra? Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag utgår från att den påföljd som ni fått utdelad beslutats i tingsrätten, och inte genom ett strafföreläggande. För att få till stånd en ändring av tingsrättens dom behöver ni överklaga, något som regleras för brottmål i 51 kap. rättegångsbalken (RB).

Utformning och tidsram

Ett överklagande av tingsrättens dom ska ske skriftligen och ges in till den tingsrätt som dömt i målet. Här gäller en tidsfrist, överklagandet ska ha kommit in till rätten inom 3 veckor från den dag då domen meddelades enligt 51 kap. 1 § RB. Ett överklagande som kommer in senare än så ska avvisas av rätten enligt 51 kap. 3 § RB. Åklagaren kan härvid anslutningsöverklaga enligt 51 kap. 2 § RB inom en vecka från det att det första överklagandet inkom till rätten. Detta måste åklagaren göra för att möjliggöra för hovrätten att fastställa tingsrättens domslut.

Det ska här noteras att eftersom tingsrätten dömt till böter i ert fall får inte hovrätten ändra domen till att avse någon annan påföljd. Bötessumman får heller inte ändras till ett högre belopp. Detta får bara ske om åklagaren självständigt överklagar och inte anslutningsöverklagar.

Överklagans innehåll

Överklagan måste innehålla vissa uppgifter för att godkännas. Enligt 51 kap. 4 § RB ska följande finnas med i överklagan:

1: den dom som överklagas

2: i vilken del domen överklagas och den ändring i domen som yrkas

3: grunderna för överklagandet och i vilket avseende tingsrättens domskäl enligt klagandens mening är oriktiga

4: de omständigheter som åberopas till stöd för att prövningstillstånd skall meddelas, när sådant tillstånd krävs, och

5: de bevis som åberopas och vad som skall styrkas med varje bevis.

Om ni i hovrätten vill lägga fram skriftliga bevis som inte lagts fram tidigare så skall det göras samtidigt som överklagan inges till rätten. Ni kan även uttrycka önskemål om förnyade förhör.

Processen efter överklagans överlämnande

Efter att ni lämnat in överklagan skall tingsrätten skicka dessa vidare till den behöriga hovrätten enligt 51 kap. 5 § RB, förutsatt att överklagan inte har avvisats. Hovrätten får dock avvisa överklagan även på annan grund än att klagan kommit in för sent enligt 51 kap. 6 § RB. Detta gäller dock inte det fallet att någon av de uppgifter som ska finnas med i överklagan enligt ovan saknas, detta enligt 51 kap. 7 § RB. Då ska i stället hovrätten förelägga klaganden att lämna in det saknade uppgifterna. Om klaganden dock inte kompletterar överklagan så kommer hovrätten avvisa denna.

Om prövningstillstånd meddelas, eller om sådant inte behövs i det aktuella fallet, så delges motparten (allmän åklagare) överklagandet och föreläggs att yttra sig om överklagandet enligt 51 kap. 8 § RB. Enligt samma bestämmelse får hovrätten genast meddela dom i målet om det är uppenbart att överklagandet saknar grund. Den svarsskrivelse som åklagaren inkommer med, där denne yttrar sig över de grunder och omständigheter som klaganden kommit in med, ska sedan delges klaganden enligt 51 kap. 10 § RB.

Efter detta är arbetet med själva överklagan slut och vad som följer är en normal rättegångsprocess där hovrätten till slut fattar ett domslut vilket kan innebära en sänkning av bötesbeloppet för er del.

Med vänlig hälsning,
Gustav OtteboRådgivare