Hur generellt är riksdagens bemyndigande till regeringen att meddela en förordning?

Hej

När riksdagen bemyndigar regeringen att meddela en förordning, hur generellt är det bemyndigandet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglering i regeringsformen

I vår grundlag regeringsformen, RF, framgår det hur funktionsfördelningen ser ut mellan olika offentliga organ. Riksdagen har den lagstiftande rollen (1 kap. 4 § RF) och regeringen har den verkställande rollen och är ansvarig inför riksdagen (1 kap. 6 § RF). Regeringen har en begränsad normgivningsmakt att meddela förordningar efter delegation från riksdagen. Riksdagen meddelar lagar och regeringen förordningar (8 kap. 1 § RF). Föreskrifter ska meddelas genom lag om det avser den enskildas personliga ställning, om föreskrifterna innebär ett ingrep i den enskildas personliga eller ekonomiska ställning m.m. (8 kap. 2 § RF). Regeringens förordningar får inte avse annan rättsverkan av brott än böter, skatt utom tull på införsel av varor, konkurs eller utsökning m.m. (8 kap. 3 § RF).

Exempel

Lagar är oftast av mer generell karaktär medan förordningar är mer detaljerade. När riksdagen bemyndigar regeringen kan det vara för att komplettera lagen för att förtydliga och precisera. Ett exempel på detta är att under Corona-pandemin stiftades lagen om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 och regeringen meddelade förordning om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 med kompletterande bestämmelser. Det framgår även med vilka bestämmelser i lagen förordningen är meddelad med stöd av (1 kap. 2 § förordningen).

Det är svårt att ge ett konkret svar på hur generellt ett bemyndigande är då det beror på från fall till fall och vad som behöver kompletteras, men förordningen måste hålla sig inom lagens ramar. Det går även väldigt trögt att stifta en lag, så ifall då en lag behöver preciseras är det praktiskt att kunna delegera normgivningskompetens till regeringen att meddela en förordning som specificerar det som saknas, under förutsättning att de har kompetens på området, då det är en snabbare process.

Filippa ErikssonRådgivare