Hur gör jag för att anmäla eller stämma min hyresvärd?

Hej. Jag undrar vad man har för möjlighet att anmäla eller stämma en hyresvärd? De följer inte hyreslagen alls. Det är en lång lista med sånt de inte sköter. De skötte inte plogning o sandning vilket gjorde att jag skada mig illa. Jag känner oro över att det känns otryggt att bo här pga sånt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag förstår din oro och det följer av 12 kap 9 och 15 §§ jordabalken att hyresvärden ska hålla lägenheten i ett sådant skick att den är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Detta innebär mer specifikt att hyresvärden enligt 12 kap 18a § 6st ska upprätthålla:

1. Kontinuerlig uppvärmning,

2. kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien,

3. avlopp för spillvatten toalett och tvättställ samt badkar eller dusch

4. försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning,

5. anordningar för matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor.

Dessutom krävs det att huset inte har sådana brister i fråga om hållfasthet, brandsäkerhet eller sanitära förhållanden som inte skäligen kan godtas.

Här finns det även möjlighet att argumentera för att hyresvärden ska ansvara för plogning och sandning, om annat inte har avtalats.

Vad kan du göra?
Om bostaden inte uppfyller kraven för lägsta godtagbara standard kan du som hyresgäst ansöka hos hyresnämnden om att hyresvärden ska vidta de åtgärder som behövs för att uppnå lägsta godtagbara standard. Hyresnämnden kan då förelägga hyresvärden med ett upprustningsföreläggande, vilket innebär ett krav om att hyresvärden ska vidta vissa åtgärder.

Det finns även möjlighet att stämma hyresvärden i tingsrätten med ett skadeståndsanspråk för att ha orsakat din skada. En sådan process kan dock vara jobbig och dyr att genomföra, men det kan då vara bra att kontakta en jurist som kan hjälpa dig genom själva processen. Hur en stämningsansökan ska utformas finner du genom att klicka här.

Hoppas svaret varit till din hjälp och lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare