FrågaKÖPRÄTTKöplagen06/10/2023

Hur gör jag för att få tillbaka mina pengar om säljaren befinner sig i dröjsmål med leveransen av vara?

Hej!

Jag köpte en mobil via facebook marketplace. Jag betalde via Swish i förväg, för att jag inte hade möjlighet att hämta i person. Jag har nu inte fått något bevis om att mobilen är iväg skickad och sändaren påstår att den är skickad. Sändaren har slutat svara nu när jag kräver mina pengar tillbaka eftersom jag inte fått något bevis på att mobilen är skickad. Beloppet handlar om 4600kr, vilket som student är en hel del. Hur kan jag gå vidare för att få tillbaka mina pengar? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom det handlar om köp mellan två privatpersoner gäller köplagens bestämmelser!

Det finns lite två olika siuationer som kan aktualiseras i ditt fall som är bra att klargöra

Situation 1: Säljaren dröjer med att skicka mobilen

Är fallet så att säljaren inte skickar mobilen kommer det leda till att hen kommer vara i dröjsmål med leveransen. Det i sin tur innebär att du kan kräva att köpet både hävs eller fullgörs. I ditt fall eftersom du vill ha tillbaka pengarna är hävning det alternativ som passar dig bäst. Du kan även ha rätt till skadestånd för sådana dröjsmål. (22§ KöpL)

Vidare om mobilen inte kommer fram eller köparen på annat sätt hindras att fullgöra köpet som hen påstår och hen inte lämnar meddelande om förseningen kan det leda till att att ovanstående bestämmelser aktualiseras.

Situation 2: köparen har inte skickat mobilen

Är istället så fallet kommer precis som under situation 1 säljaren att hamna i dröjsmål ifall du inte får mobilen inom en viss tid. Eftersom det ändå får tolkas som att mobilen skulle skickas snarast av omständigheterna i din fråga får bedömningen om hur långt tid du kan antas behöva vänta utgå från vad som är rimligt/skäligt (9§ KöpL). Skälig/rimlig tid får ändå antas vara 5-7 arbetsdagar beroende på Postens service. Eftersom jag får bedöma det som att du inte fått mobilen än kan den skäliga tiden anses ha paserat och säljaren är återigen i dröjsmål.

Sammanfattning av din situation

Då det inte finns några regler om ångerrätt i köplagen går det dock inte att ångra ett köp men om säljaren befinner sig i dröjsmål med leveransen har du dock rätt att häva köpet. Eftersom det förmodligen går att konstatera att det föreligger dröjsmål med leveransen då säljaren med största sannolikhet inte skickat eller kommer skicka mobilen till dig har du rätt av säljaren att kräva hävning av köpet. Det gör att du ska få tilbaka dina pengar och eventuellt skadestånd.

Vad du kan göra för att få dina pengar

Du har således köplagen på din sida om mobilen inte kommer inom en rimlig tid och du kan därmed häva köpet först därefter. Som sagt tidigare är en rimlig tid här i alla fall 5-7 arbetsdagar eftersom jag antar att säljaren påstått att hen skickat den via posten. Vidare om säljaren inte svarar på meddelanden där du bl.a. påpekar att du vill häva köpet pga dröjsmål med leverans och mobilen inte har kommit till dig inom en rimlig tid har säljaren brutit mot bestämmelserna i köplagen. Förmodligen kan du gå till polisen och domstol med ett sådant ärendet om säljaren väljer att fortsatt inte betala tillbaka dig pengarna eller skicka mobilen.

När dröjsmål för säljaren kommer på tal och du valt att häva köpet kommer säljaren bli skyldig dig pengar. Du kan då också vända dig till kronofogden och ansöka om betalningsförläggande, Kronofogden i sin tur tar kontakt med personen i fråga för att utkräva dina pengar.

Jag hoppas det gav dig svar på din fråga. Är så inte fallet, tveka inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Alexander WahlströmRådgivare