FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt01/09/2018

Hur gör jag när min sons pappa inte berättar något för mig och vad gör jag när jag inte är nöjd med hur han har det varannan vecka?

Jag har en son som är 11 år och har delad vårdnad om med pappan. Jag började misstänka att min sons pappa arbetar ( utomlands ) halva tiden (3 dagar+3 nätter) när han har vår son (varannan vecka). Han är sambo med en kvinna och då har han låtit henne ta huvudansvaret utan att informera mig. När jag fick reda på der ifrågasatte jag det och undrade om inte vår son kan bo hos mig de dagar han arbetar utomlands. Det vägrade han. Kan han göra det?

I veckan kom det även till min kännedom att pappan och sambon befunnit sig utomlands (på olika håll i tjänsten ) utan att informera mig. De hade då lämnat över ansvaret till en granne. Ställer en stor undran till att hans informationsskyldighet till mig när det gäller att han själv som vårdnadshavare de facto inte ens är där för vår son.

Handlar det om en dag här och där må vara hänt men nu är det på regelbunden basis och jag känner stor osäkerhet vem som har huvudansvaret för vår son varannan vecka.

Tyvärr är det från just vår son jag får informationen av och inte hans pappa...

Med vänlig hälsning

Orolig Mamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av föräldrabalken (FB). Där finns de flesta regler som rör barn, vårdnad och boende.

Du har rätt att få reda på saker som kan påverka din son på ett märkbart sätt

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och till att få sina behov tillgodosedda (6 kap. 1 § FB), det är själva utgångspunkten i lagen. Det är vårdnadshavarna som ska se till så att detta uppfylls och det är även vårdnadshavarna som har rätt att bestämma i frågor som rör barnet (6 kap. 11 § FB). När det finns två vårdnadshavare ska detta göras av dem gemensamt (6 kap. 13 § FB). Det bör dock påpekas att "små" beslut som rör vardagen kan fattas ensamt av ena vårdnadshavaren.

Eftersom att det saknas regler om hur informationen ska ges mellan föräldrarna får man tolka det utifrån de regler som jag presenterade ovan. Att han inte är närvarande halva tiden då han har er son kan nog sägas vara något du ska vara med och tycka till om eftersom att det i praktiken kan påverka din son på ett märkbart vis genom att ha "barnvakt" upprepade gånger, halva tiden som han är hos sin pappa. Men som sagt är det svårt att styrka detta i lag.

Du kan låta rätten bestämma var din son ska bo

Det du istället kan göra är att försöka avtala med din sons pappa om er sons boende, det ska då godkännas av socialnämnden (6 kap. 14 a § andra stycket FB). Skulle det vara så att det fortsättningsvis inte går att komma överens kan du ansöka hos tingsrätten om att de ska bestämma hur er son ska bo (6 kap. 14 a § första stycket FB). De kommer då att utgå från vad som är bäst för er son (6 kap. 2 a § första stycket FB).

Jag hoppas att allt kommer att lösa sig. Du är såklart välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!
Varma septemberhälsningar från Göteborg,

Clara WågefjellRådgivare