FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN30/07/2018

Hur gör man en nedsättning av sin studieskuld?

Hej, min dotter är gravid nu. Har inget jobb. Men har skuld på CSN som måste betala varje månaden.

Hur hon kan överklaga det på grund hon har ingen inkomst nu och får inte föräldrar pengar ännu?

Med vänlig hälsning/ Tatiana

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Man har en möjlighet att få nedsättning av studielånet, dvs att man betalar mindre under en viss tid. En ansökan om nedsättning måste göras hos CSN. Antingen ansöker man om nedsättning pga synnerliga skäl eller pga av låg inkomst, (information från CSN).

Observera att om din dotter ansöker om nedsättning av sitt studielån innebär detta inte att hon blir fri från skuld. Hon kommer att betala mindre för tillfället men kan bli skyldig att betala högre avbetalningar i framtiden.

Jag rekommenderar att din dotter kontaktar CSN för att arbeta fram den bästa lösningen för båda parterna, (Kontakta CSN).

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig för din dotter.

Glad sommar,

Malcolm HamiltonRådgivare