Hur gör man om man vill gifta sig med sitt adoptivsyskon?

Hej! Jag har en kusin som jag vill gifta mig med, denna kusins familj råkar också vara (fick jag veta) min adoptivfamilj. I Sverige är vi registrerade som familjemedlemmar och biologiska syskon vilket vi i själva verket inte är. Vi har inte certifikat på att vi bara är kusiner eller är bara adoptivsyskon. vad ska vi nu göra för att kunna bevisa till myndigheterna och kunna få ingå i äktenskap utan att ses som illegalt? vi vill inte hamna i dåliga dagar med någon myndighet, finns det ett sätt vi kan göra och finns det ett lag som stödja oss.

vi tänkte söka tillstånd om att få ingå i äktenskap, hur ska vi göra, hur ska vi bevisa att vi inte är syskon.

och vilka trubbel kan vi stöta på?

finns det ett sätt att gå kring den registrerade familjemedlemskapet utan att det för med sig skada för oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler kring äktenskap hittar du i äktenskapsbalken (ÄB).

Om jag uppfattar dig rätt så har din kusins familj adopterat dig, så att du nu är adoptivsyskon till den som innan var din kusin biologiskt sett. Om jag har missuppfattat någonting så är du varmt välkommen att ställa en ny gratisfråga eller att ringa till våran telefonrådgivning som också är gratis.

Det finns möjlighet för er att söka dispens för att få gifta er:

Att gifta sig med sitt adoptivsyskon räknas som ett äktenskapshinder (2 kap. 3§ 3st ÄB), vilket innebär att man inte får gifta sig om man är adoptivsyskon. Däremot så kan ni ansöka om att få dispens för att få gifta er, detta gör ni hos länsstyrelsen i det län där ni bor (2 kap. 3§ 3 st ÄB).

Därav är mitt råd till dig/er att ansöka om tillstånd för att få gifta er hos länsstyrelsen i det län där ni är boende.

Då jag tyvärr inte vet vilket län ni är boende i så kan jag inte lägga in en länk till er länsstyrelse. Däremot så länkar jag här Skånes länsstyrelses ansökan, där även viss information om ansökningsprocessen finns. Då kan ni se ett exempel på hur ansökan ser ut, samt läsa på om informationen kring ansökan. Om ni är boende i Skånes län så kan ni även använda formuläret jag har länkat till för att göra ansökan.

Vilka trubbel ni kan stöta på:

-De trubbel som ni kan stöta på är om länsstyrelsen inte beviljar er dispens, då kan ni tyvärr inte gifta er enligt äktenskapsbalken.

Hur ni ska göra:

-Ni ska skicka in en ansökan om "tillstånd för halvsyskon/adoptivsyskon att få gifta sig" till länstyrelsen i det län där ni är boende.

-I ansökan är det viktigt att ni skickar med alla de uppgifter och bilagor som det står att länsstyrelsen behöver för att kunna ta ett beslut.

Jag önskar er all lycka och att ärendet hos länsstyrelsen ska gå bra.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare