Hur gör man sina barn arvslösa?

Då jag inte kan göra mina barn arvslösa, är laglotten till dessa även, samtlig inredning och annan tillhörighet i hemmet? Vill gärna veta hur man kan gå tillväga för minsta möjliga av arvet går till barnen... Ett par förde över sitt hus och tillhörigheter på ett barn, vilket innebär att det andra avlidna barnets barn inte ärver något... Jag är inte gift...

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan

Jag kommer svara på om samtlig inredning och annan tillhörighet i hemmet ingår i laglotten. Sedan kommer jag besvara vad du kan göra för att dina barn ska få minsta möjliga arv, samt förklara hur det paret du nämner lyckats föra över alla pengarna till ett barn.

Ingår samtlig inredning och annan tillhörighet i hemmet i laglotten?

Ja det gör den. Utgångspunkten är att varje barn ska få lika mycket av det arv som du lämnar efter dig (2:1 ÄB). Hälften av den arvslott som tillkommer barnen är laglotten och kan inte testamenteras bort (7:1 ÄB)

Vad kan du göra för att dina barn kommer få minsta möjliga arv?

Metod nummer 1 - testamentera bort så mycket egendom som möjligt

Så först och främst bör du göra ett testamente där du skriver att all egendom ska tillfalla en viss person. Så låt oss säga att du har 100 000 kr i arv. Då kan du testamentera bort alltsammans.

Barnen har dock rätt till sin laglott (7:1 ÄB) men det kräver också att barnen jämkar inom sex månader från att de blev blivit delgivna testamentet, det vill säga sett det (7:3 3st ÄB). Så i teorin kan du testamentera bort 100 000 kr om dina barn skulle missa att jämka, vilket borde ha hänt med det paret du nämnde som lyckat testamentera hela arvet till ett barn. Att barnen inte jämkar ter sig osannolikt, men är inte en omöjlighet.

I samma exempel så tänker vi att du har två barn. Om de jämkar kommer de då få dela på 50 000 kr och få 25 000 kr vardera (2:1 ÄB, 7:1 ÄB och 7:3 3 st ÄB).

Metod 2 - Arvsavsägelse

Återigen består laglotten utgör hälften av det som skulle tillfallit dina barn enligt lag (7:1 ÄB) Dina barn kan avsäga sig sin arvsrätt genom att godkänna ett testamente där det framgår att de inte får sitt arv eller skriftligen skriva att de avsäger sig arvet. Antingen så ska dina barn då få utfå sin laglott i form av skälig (det vill säga rimlig) ersättning eller så kan det tillkomma barnens make eller till deras barn (17:2 1st ÄB) Arvsavsägelsen innebär att bröstarvingarna till barnen inte kommer få något heller, detta gäller endast om det inte är så att dina barnbarn ska få arvet (17:2 3st ÄB). Detta är det enda ni kan göra när du är i livet innan bouppteckningen görs.

Denna arvsavsägelse är dina barn i ett sådant fall bundna till och går inte att återkalla (17:2 1st ÄB).

Viktigt att notera här är dock att detta inte gäller laglotten, utan den har barnen fortfarande rätt till. Detta gäller bara arvet.

Metod 3 - Arvsavstående

Arvsavstående innebär att arvet fördelas på som om den som avstått från arvet varit död. Detta arvet går till denne bröstarvingar om dessa finns.

Detta kan bara göras när arvlåtaren har avlidit och fram till arvsskiftet har skett. I ett arvsavstående ska man förklara att man avstår sitt arv. Detta görs genom att man lämnar in en skriftlig handling till Skatteverket i samband med bouppteckningen.

Så här är inte dina barn inte bundna på något vis utan hon kan åberopa detta när det är dags för bouppteckning.

Tips

Det är därmed otroligt svårt att få bort dina barns rätt till laglott. Däremot så är mitt tips att skriva ett testamente där du testamenterar bort all egendom och hoppas på att de inte hinner jämka inom sex månader. Alternativt kan du självklart förbruka alla pengar, då finns inga pengar kvar efter dig som de kan ärva. Däremot kan du exempelvis inte köpa en bil, för då ärver barnen bilen istället. Så vill du förbruka pengarna så att de inte får något ska du helst lägga dem på exempelvis mat, resor etc.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare