Hur göra om något dödsbodelägare vägrar betala tillbaks för missad skuld

https://lagen.nu/1958:637Hej!

Jag har en fråga om skulder i ett dödsbo, efter att arvskifte gjorts. Min mammas dödsbo är avslutat sedan ett tag men nu dök en obetald kredit upp och vi dödsbodelägare har fått en delgivning från kronofogden. Två av dödsbodelägarna vägrar betala och hävdar att felet ligger hos mig, som var ombud för dödsboet med deras godkännande. Det fanns dock aldrig en faktura på detta belopp, varpå den inte betaldes utan dök upp nu. Det betalades ut ett mindre arv så juridiskt finns ju pengar att använda. Om de vägrar betala, är det verkligen så att övriga dödsbodelägare måste betala deras del? Det står något om det på kronofogdens hemsida men det låter för mig inte klokt!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är en besvärlig situation du hamnat i. Det bästa vore onekligen att ni kom överens om att betala den gemensamt. Reglerna är i detta fall lite röriga.

Reglera om dödsbo finns i Ärvdabalken (ÄB). Huvudregeln är att dödsbodelägarna är gemensamt ansvariga för dödsboet (18 kap. 1 § ÄB). Dödsbodelägarna blir också ansvariga för skulder som dyker upp efter arvskifte (21 kap. 4 § ÄB)

Vägran att betala tillbaka:

När det gäller vägran att betala sin del finns det lite beskrivet om det i kommentarerna till Ärvdabalken, den ledande litteraturen som förklarar Ärvdabalkens paragrafer. Det står att det finns möjlighet att stämma den som vägrar betala vid domstol. Det finns möjlighet att begära att en boutredningsman tar över (se 19 kap. 1 § ÄB). Den möjligheten har även borgenären, det vill säga den som har fordran på dödsboet. (Ärvdabalken- en kommentar Del II 6:e uppl, Gösta Lind, Gösta Wallin, kommentarerna om 21 kap 4 § ÄB). Boutredningsmannen kommer sedan stämma de som inte betalar om det krävs. Allt detta kostar pengar som alla får betala, så det bästa vore om ni ändå kom överens.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare