Hur hanterar jag en arbetsmiljöfråga på arbetsplatsen?

Hej, jag jobbar på Volvo som fordonsmontör. På min bana har vi olika balanser. På en av dessa balanser märkte jag att jag hela tiden får blåmärken, 2 stora på bägge benen parallella med varandra och två på baksida arm då jag jobbar med händerna i bilen så armarna kan komma åt vassa kanter. Blåmärkerna på benen kommer från att jag står utanför bilen och böjer mig in då nuddas mina knän mot en vass kant då de inte har lagt någon typ av svamp eller dämpande ( de har alltså inte tänkt på att våra ben kommer nudda kanten när vi ska böja oss in då det inte är en färdig bil är kanten väldigt vass). Har frågat personer på min bana det är alltså inte alla som skadas av killarna. Jag är ganska smal väger 47 kg och det har ju med att göra hur tunn hud man har så att blodkärlen spricker. och nu känns det som att mina ben och armar tar till skada för varje gång ännu mer så det har blivit stora skador och blåmärken då jag repeterar detta dagligen att jag inte kan utföra balansen ordentligt då jag får ont. Undrar ifall detta kan vara någon nytta som en arbetsmiljöfråga. Tycker åtminstone att Volvo kunde lagt en typ av svamp längs kanten nere på bilen så de dämpar mot våra knän när vi börjar oss in. Så ställer frågan till er ifall de kan vara till någon hjälp eller om detta rör sig kring en arbetsmiljöfråga, då under en längre tid känns det som att jag kan få större skador av detta. Har endast jobbat på Volvo i cirka 1 månad nu relativt ny och redan börjat just av den balansen i förväg!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Förstår att det är jobbigt att få skador varje gång du är på den balansen, och att Volvo inte förebyggt det genom att lägga in skydd eller ge er knäskydd eller annat som gör att ni inte riskerar att lämna arbetsplatsen med smärta.

För att besvara din fråga kommer vi att vara inne i arbetsmiljölagen. Det är en ramlag, innebär att den innehåller grundläggande bestämmelser och anger allmänna krav men att den också kompletteras med föreskrifter från Arbetsmiljöverket. I arbetsmiljölagen står det att arbetsgivaren har ansvar för att alla anställda har en bra arbetsmiljö och dess ändamål är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt att även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö (1 § Arbetsmiljölagen)

Den svenska arbetsmiljölagstiftningen bygger på att arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön och samverkar med sina arbetstagare för att åstadkomma en bra arbetsmiljö.

Är det en arbetsmiljöfråga?

Vad som är arbetsmiljöfrågor är brett definierat. Arbetsmiljön omfattar alla förhållanden på en arbetsplats, sociala, organisatoriska liksom fysiska förhållanden. En arbetsmiljöfråga kan således vara att anställda på en arbetsplats får skador för att de exempelvis lyfter för tungt, och också att det inte finns förutsättningar för att undvika skador såsom blåmärken på armar och ben.

Vad du kan göra nu

Framförallt finns det två alternativa saker som jag kan råda dig att göra nu. Antingen kan du ta kontakt med arbetsplatsens skyddsombud (också kallat arbetsmiljöombud), eller så tar du kontakt med facket. Angående skyddsombudet så ska varje arbetsplats med minst fem arbetstagare regelbundet sysselsätts ska ha ett eller flera skyddsombud (6 kap. 2 § arbetsmiljölagen). Det är någon av dina kollegor som har den rollen, hen kan sedan också ta upp frågan med arbetsgivaren eller se hur och om problemet kan och ska lösas. Angående fackförbund så finns det enligt fackförbunden.se  två fackförbund för er som arbetar som montörer på Volvo; Unionen och IF metall. Troligen kan de inte göra mycket mer än att ge råd och juridiskt stöd i just denna fråga, men med deras specialkompetens kanske de kan hjälpa dig ännu mer.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare