FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/04/2024

Hur kan jag bestrida felaktiga fakturor?

En telefonförsäljare ljuger och säger att jag har köpt ett abonnemang och företaget Telenor AB tror på honom och skickar fakturor. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du vill veta hur du kan bestrida felaktiga fakturor som skickas till dig. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan.

Det är viktigt att betala sina fakturor för att inte få någon betalningsanmärkning eller inkassokrav. Om du får en faktura som inte stämmer, och därför inte vill betala den, är det viktigt att du agerar.

Mitt råd är att du inledningsvis hör av dig till Telenor AB och bestrider fakturan. Detta ska göras skriftligen och du bör även ange tydligt varför fakturan skulle vara felaktig. I detta fall handlar det om att påpeka att du inte köpt något abonnemang hos företaget. Du kan läsa mer om detta här! Förhoppningsvis kan de hjälpa dig direkt genom att ta tillbaka betalningskravet. Om de däremot har stöd för att du faktiskt skulle ha köpt abonnemanget i fråga kan det vara så att de fortsatt vill driva in fakturan. Då kan din kontakt med företaget åtminstonde resultera i att de säger upp ditt påstådda abonnemang så att du inte får ytterligare fakturor.

Om företaget ändå skulle vilja driva in fakturan i fråga kommer du få ett brev av Kronofogdemyndigheten där det står hur du ska göra för att fortsatt bestrida den. I detta skede är det viktigt att bestrida kravet inom den tidsram som anges i brevet. Därefter kommer en bedömning av din betalningsskyldighet i ärendet göras. I värsta fall lämnar Kronofogdemyndigheten över ärendet till tingsrätten så att du och företaget istället möts i domstol för att få ett avgörande i saken. Du kan läsa mer om hur ett sådant förfarande skulle se ur här

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare