FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/03/2018

Hur kan jag dömas för brott om jag inte vet att jag begått brott?

Hej

Jag undrar lite hur man kan dömas för ett brott, tex Hets mot folkgrupp, om man inte vet att man begått något brott. Tänker speciellt på hetsjakten som pågår nu från regeringsfinansierade organisationer som jagar folk på internet för att de råkat uttrycka sig lite dumt. Jag menar alla vet väl att man inte får råna en bank. Men att just veta vad man får säga och inte säga, det är ju inte lätt eftersom det är en tolkningsfråga väl och det finns inte direkt en lista på vad man får säga och inte säga. Om min avsikt inte är att hetsa mot någon, men min text kan tolkas så om man anstränger sig. Är det då avsikten med min text eller hur folk tolkar min text som avgörs i tingsrätten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 24 kap. 9 § brottsbalken kan ansvarsfrihet inträda när någon begår en gärning i villfarelse rörande gärningens tillåtlighet, förutsatt att villfarelsen förekommit på grund av fel vid kungörandet av bestämmelsen, eller av annan orsak, är uppenbart ursäktlig.

Den grundläggande principen är dock att missuppfattningar och okunnighet rörande straffbestämmelser inte fritar från ansvar. Ansvarsfrihet ska inträda endast i rena undantagsfall (prop. 1993/94:130 s. 56 ff). Det krävs att gärningsmannen inte haft möjlighet att förstå att gärningen var otillåten och att hans bristande kännedom om straffbestämmelsen inte beror på oaktsamhet. Kravet på aktsamhet ställs mycket högt.

Okunnighet om att en gärning är straffbar leder således endast i rena undantagsfall till ansvarsfrihet. Jag förstår dock vad du menar och det kan i många fall bli en tolkningsfråga. Förmodligen får domstolen avgöra huruvida visst uttalande är brottsligt. Som framgår av ovan gäller dock, att kravet på aktsamhet avseende huruvida man begår brott, ställs mycket högt.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare