FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/08/2018

Hur kan jag få hem mitt familjehemsplacerade barn enligt Socialtjänstlagen?

Hej

Jag är fd missbrukande mamma

Mitt barn är familjehemsplacerat enligt SoL efter ett återfall som varade några år

Nu är jag drogfri sen 17 månader o har även gjort en neuropsykologisk utredning som visade att jag har diagnosen adhd

Med diagnosen blev jag ordinerad elvanse,medicin vilket gör att jag fungerar i kropp o hjärna

Nu vill jag få hem mitt barn igen

Jag har utlåtande från alla instanser

Jag går hos en psykolog o kontrolleras varje vecka

Men socialen drar ut på hemflyttning hela tiden o säger att vi ska vänta ytterligare 1 år

Jag har umgängesplan på var 3e helg då hon kommer till mig

Hon är även hemma hela lov

Jag förstår att socialen vill vara säkra på att inget liknande ska ske igen men när barnet upprepade gånger säger att hon vill flytta hem för alltid o att hon inte trivs i familjehemmet

Borde de inte gå fortare då?

Vad ska jag göra? Vad ska jag trycka på? Eller kan jag bara ta hem henne?

Jag har nu ansökt om skolplats hos mig o min plan är att när hon får en plats,vill jag kunna ta hem henne

Är det rimligt...? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Innebörden av frivillig vård i detta fall

Eftersom ditt barn är placerat enligt SoL är vårdformen en frivillig sådan. Detta innebär att du när som helst kan begära att ta hem barnet (eller vid barnets egna begäran om denne fyllt 15 år vilket inte framgår av din fråga) och vården ska då upphöra. Jag vill bara göra dig medveten också om att deras uttalanden om att vänta med hemflyttning kanske kan tyda på att de skulle omhänderta enligt LVU om det finns grund för det istället. Däremot vet jag inte vad den grunden skulle vara om du nu är drogfri sedan 17 månader och kontrolleras veckovis hos en psykolog. När du säger att du har utlåtande från alla instanser är det svårt för mig att veta vad dessa utlåtanden omfattar, om möjligt vore det bra att ha utlåtande som styrker att du är kapabel förälder nu.

Kommunicera med ditt barns socialsekreterare

Jag menar med tanke på detta att du först och främst bör kontakta ditt barns socialsekreterare eller dennes chef och meddela att du vill få hem ditt barn igen samt ha med dessa utlåtanden om att du är drogfri och kapabel förälder för att visa att det inte finns hinder mot att låta ditt barn komma hem. När du pratar med socialsekreteraren så råder jag dig att prata med denne om återföreningsprincipen och stöd dina argument på denna princip tillsammans med utlåtanden. Återföreningsprincipen innebär att det sociala barnavårdsarbetet, alltså bl.a. den enligt SoL, alltid skall sträva efter att barnet och de biologiska föräldrarna skall återförenas om det är möjligt. Du bör alltså poängtera att det är möjligt då du kan visa att du kan ta hand om ditt barn och därför bör barnet flyttas hem.

Socialtjänstens skyldighet att överväga vårdbehov

Bär med dig också att socialtjänsten är skyldiga att var 6e månad överväga om vården fortfarande behövs enligt 6 kapitlet 8§ SoL. När skedde detta sist i detta fall? Kommer det ske snart igen? Detta är viktigt att prata med socialsekreteraren om också.

Jag hoppas att detta gav dig vägledning i din fråga. Om du behöver mer hjälp är du välkommen att ställa en ny fråga här!

Vänliga hälsningar,

Jessica KhooRådgivare