Hur kan jag gå vidare med ett felaktigt betalningsföreläggande?

Hej vårt företag har fått faktura/krav från ett företag vi inte har några affärer med,inte gjort någon beställning av vad de fakturerat för arbete/tjänst. De anser att vi är betalningsskyldiga för en av våra kunders räkning. Vi har bestridit kravet direkt till dem men nu har de ändå ansökt om betalningsföreläggande hos Kfm. Vi har uppmanat att återkalla annars polisanmälan och yrkat skadestånd vid domstol. Emotser er synpunkt och ev vårt ombud för vidare handläggning/stämning. Tacksam för återkoppling!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ditt företag har fått ett fakturakrav från ett företag som ni inte har haft några affärer med och inte heller gjort någon beställning av fakturering för tjänsten. De anser att ni är betalningsskyldiga för en av era kunders räkning. Trots bestridande av kravet har de ansökt om betalningsföreläggande hos KFM. Du undrar nu vad ni kan göra i situationen.

Innan jag besvarar frågan vill jag betona att jag inte vet vad det handlar om för faktura eller vad det är för typ av tjänst som det rör sig om. Det är därför svårt för mig att ge dig ett konkret svar utifrån informationen i frågan, eftersom jag inte vet de bakomliggande omständigheterna. Jag ska försöka svara på din fråga så bra jag kan utifrån den information som framkommit, därför kommer svaret som sådant att bli av en mer generell karaktär.

Bestrida kravet eller ansöka om stämning i domstol

Du skriver att du har bestridit kravet direkt till företaget utan framgång. Det är naturligtvis det första steget att ta. Du kan också vända dig direkt till KFM och bestrida kravet hos dem. Invändningen ska då ske skriftligen, vanligtvis senast tio dagar efter att du tagit del av kravet. Om den som ansökt vill gå vidare med kravet så kommer det att överlämnas till domstol till prövning. Det domstolen då har att pröva är om kravet är riktigt eller inte.

Om det är så att KFM redan har fattat ett beslut (utslag) så får man istället vända sig till domstolen för att ansöka om omprövning av utslaget (återvinning).

Det kan också vara viktigt att veta att det är dyrt och tar lång tid att processa. Den part som förlorar målet i domstol kan bli skyldig att även betala motpartens rättegångskostnader. Det är således något man också måste ta ställning till om man tänker ta vidare processen i domstol. Man får helt enkelt väga risken av en process mot det krav som har ställts mot er.

Ett annat alternativ är att ansöka om stämning direkt i domstol och föra en civilrättslig talan. Vilket alternativ som är bäst i er situation och agera ombud kan våra jurister på Lawline hjälpa till att avgöra (se nedan).

Polisanmälan

Om det är så att du befarar att något brott är begånget så kan man göra en polisanmälan. Det mest troliga är att det i sådana fall rör sig om ett bedrägeriförsök. Bedrägeri finns i 9 kap 1 § Brottsbalken. För att ett bedrägeri ska vara begånget krävs det att någon vilseleder och förmår den andre till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde. Med rekvisitet ”skada” menas ekonomisk skada.

Ombud

Vad gäller ombud så kan Lawline agera ombud! För att komma i kontakt med våra jurister så går du in på https://lawline.se/boka. Då har du en jurist som hanterar ditt ärende och agerar ombud, vilket innebär att du alltid har någon att höra av dig till under ärendets gång. Juristernas ordinarie arvode är vid löpande debitering är 1995 kr per timme.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan man säga att det finns två vägar att gå – en civilrättslig och en straffrättslig. Jag skulle råda dig att i första hand göra en invändning hos KFM. Min uppfattning av det du har skrivit i din fråga är att det är större chans att gå vidare civilrättsligt, om man nu har för avsikt att ta ärendet vidare till domstol.

Eftersom jag inte vet vad det är för typ av faktura så vet jag inte om det rör sig om ett bedrägeriförsök eller liknande. När man har gjort en polisanmälan är det upp till åklagaren att avgöra om en talan ska väckas eller inte, men då rör det sig om ett brottmål istället.

Av den anledningen är min uppfattning att det är en bättre utsikt att gå vidare med ärendet civilrättsligt.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på tilda.hansson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare