Hur kan jag ta bort mig själv från mrkoll.se?

Ta bort mig från mr koll. Kan ni göra det, eller hur gör man?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Borttagning av uppgifter från mrkoll.se

Det är dessvärre inte möjligt för oss att ta bort den information som återfinns på hemsidan. Den information som syns på mrkoll.se har sitt ursprung hos myndigheterna. Den är tillgänglig för vem som helst via offentlighetsprincipen. Offentlighetsprincipen innebär att allmänheten, ofta enskilda individer och media, har rätt till insyn i och tillgång till information om statens och kommunernas verksamhet. Således har vem som helst har rätt att ta del av informationen. Principen kommer till uttryck på olika sätt genom Sveriges grundlagar, exempelvis genom rätten till yttrandefrihet, meddelarfriheten för tjänstemän och genom allmänna handlingars offentlighet. Det är möjligt att läsa mer om offentlighetsprincipen genom följande länk: Offentlighetsprincipen.

Du kan emellertid välja att dölja din fullständiga adress tillfälligt och telefonnummer tills vidare. Se under "Om tjänsten" till vänster på deras hemsida. Det gäller något som är publicerat och är möjligt genom att logga in med hjälp av Bank ID.

Jag rekommenderar dig emellertid att även ta kontakt med hemsidan och be dem om hjälp.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss.

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare