FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/12/2023

Hur kan man spärra att någon obehörig folkbokför sig på min adress?

Hur spärrar jag att någon folkbokför sig i mitt fritidshus?

Lawline svarar

Du kan spärra obehörig adressändring via Skatteverket

Numera finns det en möjlighet att via Skatteverket spärra obehörig adressändring. Detta innebär att man måste anmäla flyttanmälan och anmälan av särskild postadress via Skatteverkets e-tjänster. Detta hindrar främst att någon annan skulle ändra din folkbokföringsadress. Skulle en anmälan göras på en pappersblankett ska Skatteverket göra en särskild kontroll av den anmälan. Detta innebär att skyddet för att en obehörig skriver sig på din adress inte är fullgott. Det du kan göra är att med jämna mellanrum kolla upp vilka som är folkbokförda på din adress och finner du en obehörig skriven på din adress kan du anmäla detta till Skatteverket som i sin tur har att utreda vidare.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare