Hur kan man stoppa en bedragare från att få arv?

Hej om en äldre man går bort och har en bostadsrättslägenhet och lämnar efter sig två stora barn som arvinge. Då blir det dom som får sälja bostaden? Men kan den äldre mannen skriva över till en okänd kvinna hans lägenhet? Varför jag undrar är att min pappa har råkat ut för en bedragerska och jag är nu orolig om hon kan ta över min pappas lägenhet när han går bort?

Jag har pratat med min pappa han vägrar anmäla till polisen att han har blivit bedragen och dom fortsätter bedrar han på pengar. Jag har anmält till polisen om detta men dom kan inte göra nått, för det är min pappa som måste anmäla detta. Är det ingenting jag kan göra? Har försökt så att han ska få tillsyn genom kommunen men han vägrar det med. Jag är rädd att bedragerskan ska få min pappas lägenhet. Finns det inget jag kan göra för att sätta stopp för detta?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt för dig att förklara ett testamente ogiltigt.

Om din och din brors rätt till arv kan förhindra din far från att testamentera lägenheten till annan. Precis som du skriver har den avlidnes barn legal arvsrätt (2 kap. 1 § ÄB). Det är dock möjligt att genom ett testamente att förfoga över sin kvarlåtenskap och frångå den legala arvsordningen (9 kap. 1 § ÄB) .Rätten att förfoga över sin kvarlåtenskap är dock inte oinskränkt. Varje bröstarvinge (barn) har en legal rätt till sin laglott, det innebär att du och din bror har rätt till 25 procent var av din fars kvarlåtenskap (7 kap 1 § ÄB). Ni har då rätt att utfå denna del även om er far har testamenterat det till någon annan (7 kap. 3 § ÄB).

Det betyder alltså att er far endast kan förfoga över 50 procent av sin totala kvarlåtenskap i sitt testamente. Dock är det möjligt att bostadsrätten ryms inom 50 procent av kvarlåtenskapen det går då inte att stoppa er far från att testamentera lägenheten till annan på denna grund. Därför tänkte jag redogöra lite kort för hur du ska gå till väga om du vill hävda att testamentet är ogiltigt.

Ogiltigförklara ett testamente. Det finns ett antal formkrav för hur ett testamente ska upprättas däribland att det ska ske skriftligt i närvaro av två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Om det inte upprättas i laga form är testamentet ogiltigt (13 kap. 1 § ÄB). Det är också möjligt att ogiltigförklara ett testamente om någon har förmått testator att upprätta testamentet genom att utnyttja dennes oförstånd eller viljesvaghet (13 kap. 3 § ÄB). Man måste då visa att den som upprättar testamentet (i detta fall din far) vilja har varit begränsad eller baserad på felaktigheter.

För att kunna göra ett testamente ogiltigt krävs det att du som arvinge väcker en klandertalan inom 6 månader från det att testamentet delgavs dig. Väcker du inte talan inom denna tid går din talerätt förlorad. (14 kap. 5 § ÄB)

Vad betyder det här för dig? Det betyder till en början att du och din bror alltid, oavsett om testamentet i sig är ogiltigt, har rätt till 25 procent vardera av kvarlåtenskapen från din far. Det finns sedan möjlighet att ogiltigförklara testamentet genom att det inte är upprättat i laga form. Utöver det går det möjligen att mena att ett testamente skulle kunna bli ogiltigt på grund av att någon har utnyttjat din far vid upprättandet av det (jag kan egentligen inte säga något säkert då jag inte vet om samtliga omständigheter).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Adam StannervikRådgivare