Hur kommer Tidöavtalet att påverka de permanenta uppehållstillstånden och den permanenta uppehållsrätten?

Hej! Sitter hemma orolig, nervös och ledsen över Tidöavtalet eftersom de vill avskaffa permanenta uppehållstillstånd. Men jag har permanent UPPEHÅLLSRÄTT (tidigare gift med polsk medborgare). Och jag kan inte bli svensk medborgare pga mitt tidigare förflutna. Som jag har skrivit ovan är jag väldig tledsen och undrar om kommer jag drabbas? Gäller det endast permanenta uppehållstillstånd) Eller gäller de min permanenta UPPEHÅLLSRÄTT också? Jag skulle bli väldig tacksam och jag kunde få lite info. Tack så jättemycket. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är utlänningslagen (UtlL).

Inledningsvis måste framhållas att Tidöavtalet inte är någon nu gällande lagstiftning utan endast en slags projektplan och därtill skriftlig överenskommelse mellan riksdagspartierna och Sverigedemokraterna.

Mot bakgrund av ovanstående kommer den här utredningen inte att bli särskilt lång, vilket beror på att inga konkreta lagförslag har lagts fram i riksdagen ännu och än mindre röstats om varför det egentligen inte heller går att besvara dina frågor med någon större precision. Men följande kan åtminstone sägas som svar på din huvudsakliga fråga, dvs. huruvida du kommer att drabbas av Tidöavtalet för det fall innehållet skulle komma att lagregleras.

Mig veterligen har man i Tidöavtalet enbart tagit upp och behandlat frågan om uppehållstillstånd. Den s.k. uppehållsrätten har, såvitt jag vet, inte varit föremål för någon diskussion. I vart fall inte i den delen av Tidöavtalet som avser migration och som går under beteckningen ”Migration och integration”. Med uppehållsrätt avses för övrigt en rätt för EES-medborgare och deras familjemedlemmar att vistas i Sverige mer än tre månader utan uppehållstillstånd under vissa i lag (3 a kap. UtlL) angivna förutsättningar. I 3 a kap. 6 § UtlL sägs exempelvis att en EES-medborgare som har vistats lagligt i Sverige utan avbrott under minst fem år har permanent uppehållsrätt. Så givet det lilla som har kommunicerats till allmänheten och utifrån Tidöavtalets ganska begränsade information i lagstiftningshänseende kan konstateras att uppehållsrätten i skrivande stund inte verkar vara i fara.

Men jag vill återigen understryka att Tidöavtalet återspeglar regeringen och Sverigedemokraternas politiska ambitioner och olika målsättningar. Många frågor kommer att behöva utredas närmare och manifesteras i en statlig utredning innan regeringen kan lägga fram en eller flera propositioner, vilka för övrigt ska granskas av lagrådet, skickas ut på annan typ av remiss och därutöver behandlas i diverse riksdagsutskott innan en slutgiltig proposition kan läggas fram för votering. Däremot anges i Tidöavtalet, och då i korthet, att en utredning ska uppdras att ta fram lagstiftning och föreslå åtgärder för registrering av EES-medborgare som vistas i Sverige längre än tre månader. Vidare talas det bl.a. om skärpta villkor för arbetskraftinvandring, skärpta krav för medborgarskap och möjlighet att kunna utvisa en utländsk medborgares på grund av bristande vandel, dvs. bristande skötsamhet. Emellertid ska noteras att det redan finns en statlig utredning på det här området, se SOU 2021:2.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Sammanfattningsvis och som påpekats ovan kan sägas att det i dagsläget inte går att peka på några konkreta lagförslag som närmare skulle kunna beskriva hur omläggningen av det migrationsrättsliga regelverket som är tänkt att ske kommer att se ut och därmed påverka dig personligen.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare