FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/07/2023

Hur lång är preskriptionstiden för brott med fängelsestraff?

Hittat olika svar på hur lång preskriptionstiden är vid brott, tex om man inte iställer sig till fängelsestraff, vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och att du vänder dig till oss på Lawline.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av 35 kap i Brottsbalken (BrB).

Hur lång är preskriptionstiden för brott med fängelsestraff?

Hur lång preskriptionstiden är beror på hur allvarlig brottsligheten är. Ju allvarligare brottet är, ju längre är preskriptionstiden.

- Om det är så att personen i fråga har dömts till ett fängelsestraff som är mindre än ett år är preskriptionstiden fem år.

- Om fängelsestraffet har en längd mellan ett och fyra år så är preskriptionstiden tio år.

- Om fängelsestraffet är mellan fyra och åtta år är preskriptionstiden femton år.

-När det gäller fängelsestraff som över åtta år är preskriptionstiden tjugo år.

- Preskribtionstiden är trettio år om personen blivit dömd till livstids fängelse (35 kap 8 § BrB).

Om en person exempelvis blivit dömd till ett års fängelse för misshandel och sedan efter domen vunnit laga kraft inte inställer sig till fängelsestraff kommer fängelsestraffet preskriberas och inte få verkställas efter tio år.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare