Hur lång blir uppsägningstiden?

Hej! Vad gäller om man blir uppsagd från en tillsvidaretjänst på 75% pga arbetsbrist och ens arbetstid under själva uppsägningstiden går över sex års anställning ? blir uppsägningstiden tre eller fyra månader då? Värt att nämna är att jag också jobbade visstid i fyra månader på samma arbetsplats innan jag blev fast anställd. Räknas den tiden också med eller ej i beräkningen av den totala anställningstiden? Det framgår liksom icke tydligt av las tyvärr (för mig i alla fall) Tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Uppsägningstiden börjar löpa när uppsägning sker, dvs i regel när arbetstagaren får del av beskedet. Om arbetstagaren har en sammanlagd anställningstid av minst 6 år när uppsägning sker, blir uppsägningstiden 4 månader enligt 11 § LAS https://lagen.nu/1982:80#P11S1 . Vid bestämning av den sammanlagda anställningstiden ska all anställningstid räknas, dvs även din visstidsanställning. Om detta innebär att du kommit upp i 6 års anställningstid innan uppsägning meddelades har du enligt LAS rätt till 4 månaders uppsägningstid. Bestämmelsen är dock avtalbar mellan fack och arbetsgivare och kollektivavtalet kan avvika från LAS. Kollektivavtalet gäller då före LAS.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare