Hur lång tid har man på sig att reklamera?

Jag köpte ett par promenad skor i mars, som ska vara bra för fötterna m.m, men nu har dom gått sönder upptill i tyget vid vristen och jag har inte använt dom jättemycket. Jag har skickat bild till butiken men dom säger att jag inte har reklamationsrätt, utan de menar att jag slår i skorna när jag går, utan att ha sett mig provgå skorna. Är det reklamationsrätt på dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av det du beskrivit tolkar jag det som att du som konsument köpt en vara, d,v.s. skorna, av en näringsidkare (företaget). Därför kommer konsumentköplagen (KköpL) att användas för att besvara din fråga, se 1 kap. 1 § KköpL.

Felaktig vara

För att reklamationsrätt ska föreligga är en förutsättning att det ska anses vara fel på varan, t.ex. likt din situation att den är sönder, se 4 kap. 1 § KköpL och 4 kap. 5 § KköpL. Felet ska även vara ursprungligt, men behöver inte nödvändigtvis visa sig direkt utan kan alltså uppmärksammas ett tag efter köpet också. Det skulle i ditt fall kunna röra sig om att varan inte stämmer överens med vad som följer av avtalet, där kvaliteten i ditt fall verkar vara sämre än förväntat, se 4 kap. 1 § KköpL.

Enligt 4 kap. 17 § KköpL ska ett fel som visat sig inom två år efter att varan avlämnats anses som ett sådant fel som funnit redan vid avlämnandet. Det är ett fel som näringsidkaren, d.v.s. företaget, alltså ska stå för. Det förutsätter däremot att företaget inte visar något annat, vilket jag inte kan utläsa att företaget har kunnat styrka i ditt fall. Jag kommer att utgå från att det är ett fel på varan som företaget ska ansvara över.

Reklamationsrätt

Föreligger det ett fel på en vara, ansvarar näringsidkare för sådana fel som enligt ovan beskrivna i tre år, vilket innebär att du i rollen som konsument har rätt att reklamera varan i tre år, se 4 kap. 14 § KköpL. Däremot har du en skyldighet att reklamera inom skälig tid från det att du märkt felet. Reklamerar du inom två månader, så ska det anses ha gjorts inom skälig tid, se 5 kap. 2 § första stycket KköpL. Jag tolkar det som att du kontaktat företaget inom rätt tid och anser därför att du har rätt att reklamera skorna.

För att sammanfatta så har du alltså reklamationsrätt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare