FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/06/2023

Hur lång tid har överförmyndare på sig att godkänna försäljning om säljaren har god man?

Hej, Jag har köpt en lägenhet. En av de två säljarna har god man. Mäklaren säger att överförmyndaren måste godkänna gode mannens beslut. Enligt mäklaren faller affären om inte överförmyndaren fattat beslut inom viss tid, tror han sa två månader. Är detta riktigt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det är en säljare av en bostad som har god man måste överförmyndaren godkänna försäljningen (14 kap 11§ Föräldrabalken). En överförmyndare utvöar tillsyn över god man, förvaltare och förmyndare.

Det är möjligt att tidsfristen är satt till 2 mån. Det finns i vart fall ingen lagstadgad tidsfrist, så det bästa är om du frågar din mäklare. Om inte överförmyndaren godkänner försäljningen inom tidsfristen så blir det automatiskt så att försäljningen faller, eftersom den är beroende av att överförmyndaren godkänner försäljningen.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att återkomma.

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare