FrågaFAMILJERÄTTGod man17/05/2021

Hur lång tid tar det att få beslut om uppsägning av god man?

När man sagt upp sin godeman. Hur lång tid tar det innan man får beslutet hem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag tillämpa föräldrarbalken (FB).

Hur lång tid tar det att få beslut om uppsägning av god man?

Det som kan konstateras är att hur lång tid det kan ta beror helt på utredningens omfattning. Beslutet om upphörande av god man ska fattas av tingsrätten (11 kap 19 b § FB). Ibland kan det även vara överförmyndaren som fattar beslut. Hur lång tid ett ärende får ta hos tingsrätten är inte stadgat i lagen, utan det handlar om utredningens omfattning. Det handlar alltså om omständigheterna i fallet som gör att det kan ta mer eller mindre tid. Eftersom du inte skriver någonting i din fråga om hur omfattande utredningen är, kan jag inte säga hur lång tid det kommer ta för dig att få ett beslut.

Sammanfattning och rådgivning

När du kommer få ditt beslut beror alltså helt på utredningens omfattning och jag kan inte ge dig ett exakt svar för när du får ditt beslut. Om tingsrätten har allt underlag för att fatta beslut i ditt ärende, kan jag bara rekommendera dig att invänta ditt beslut.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du såklart välkommen att skicka en ny!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare